LETTERS
To THE EDITOR:

Exception must be taken with some aspects of John D. Klier’s review of Shmuel Kra-
kowski’s The War of the Doomed: Jewish Armed Resistance in Poland, 1942-1944 (Slavic
Review 44 [Winter, 1985]: 748-49).

Krakowski attributes considerable blame for the tragic fate of Jewish partisans to the
“discriminatory stand of the Polish Government-in-exile and the majority of the Polish
underground” (p. 301), a view Klier appears to accept when he writes, “in part the
response of the KA [sic; AK stands for Armia Krajowa] and individual Poles to Jewish
partisan efforts was a reflection of Polish anti-Semitism.”

Klier’s position might have been different if he had taken a closer look at Krakowski’s
evidence. Krakowski asserts that the virulently anti-Semitic National Armed Forces
(NSZ), the radical right, belonged to the AK, constituting “‘the largest group of registered
members” (70,000) put under AK command by an underground political group. In fact
it was the moderate right-wing National Military Organization (NOW) that subordinated
its estimated 70,000 men to the AK. The radical right rejected this action, which ulti-
mately gave rise to the NSZ, for which there are no reliable figures. The NSZ did not
subordinate itself to the AK until 7 March 1944, a move that provoked another split. In
actual fact, the NSZ was never finally merged with the AK (see Poiskie Sily Zbrojne w
Drugiej Wojnie. 1II. Armia Krajowa, pp. 149-159), a point that suggests that assertions
about the AK being dominated by anti-Semitic political groupings should be very carefully
re-examined and distinctions made.

To illustrate the AK’s reputed hostility towards Jewish partisans, Krakowski cites
what he claims is Order no. 116 (15 September 1943) of General Bér-Komorowski, a
document that Krakowski asserts served as “official permission” for attacks on Jewish
partisan units. What Krakowski actually quotes, however, is Bér-Komorowski’s Organi-
zational Report no. 220 (31 August 1943) to the Polish government-in-exile, which dis-
cusses, inter alia, the problem of uncontrolled bandit and partisan activity that provoked
Nazi retaliation against the local civilian population. Bandits, Soviet partisans, and “men
and women, especially Jewish women” are mentioned as participating in these assaults.
Bor-Komorowski reports ordering local commanders to move with arms when necessary
against “plundering or subversive bandit elements,” focusing upon the liquidation of the
leaders but not of the entire bands.

While B6r-Komorowski was reporting to London on what he perceived to be a serious
matter, the actual text of Order no. 116 sent to local commanders and now reported to
be in the Archivum Zaktadu Historii Partii, differs considerably from Report no. 220,
which Krakowski erroneously identifies as Order no. 116. The actual order refers to “plun-
dering or subversive bandit elements” while not mentioning in any specific way Jews,
Soviet partisans, or Polish communist partisans. Nevertheless, the Soviets and the Polish
communists immediately charged (and their historians have repeated the charges) that
the phrasing of Order no. 116 was so general as to permit being interpreted as recom-
mending the liquidation of groups and partisans not subordinated to the government-in-
exile. Bér-Komorowski immediately reported to London that this was not his intent. To
assert that Order no. 116 was “official permission” for attacks on a specific group is, at
best, debatable.

If an author’s facts, figures, or text are incorrect, it is the reviewer’s obligation and
responsibility to point out such shortcomings. It is also the reviewer’s obligation to com-
ment, when necessary, upon scholarly methodology and apparatus. While Krakowski
claims to have used “reports from the archives of Polish historical institutes in Warsaw
and London” (p. x), unpublished materials from the Sikorski Historical Institute and from
the Underground Poland Study Trust do not figure in either the footnotes or in the
bibliography, an odd and unacceptable omission in view of Krakowski’s views about both
the government-in-exile and the AK. Equally odd for a translated work published in 1984

https://doi.org/10.1017/50037677900075227 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0037677900075227

598 Slavic Review

and listing works published as late as 1982 in its bibliography, is the omission of the
readily available printed series, Armia Krajowa w Dokumentach, 1939-1945, whose five
volumes were issued between 1970 and 1981. There are other omissions too numerous to
list here.

History is more than one person’s or one group’s view and interpretation of the past.
The failure to examine all sides of an issue and to use all available resources runs the
grave risk of producing polemic and not scholarship.

StanisLAUS A. BLEIwWAS
Central Connecticut State University

Erratum: A source was inadvertently attributed to table 2 of Beatrice Farnsworth’s article
“The Litigious Daughter-in-Law: Family Relations in Rural Russia in the Second Half of
the Nineteenth Century,” Slavic Review 45 (Spring 1986): 62. The table was devised by
the author and no source should have been attributed to it.

https://doi.org/10.1017/50037677900075227 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0037677900075227

