With the one exception noted, the following letter appears exactly as it
was received:

Bayreuth 10/3/1997

Dear Dr. Henige:

thank you for your fax from 25/2/97. Let me summarize my objections to
your editorial interference with my article and you will decide in which form
to publish them.

I was very surprised to find out that the edited version of my article, “La chute
de la dynastie des Sissé: Considerations sur la dislocation de I’empire du
Ghana 2 partir de I’histoire de Gao.” HA, 23 (1996), 155-178, did not
correspond to the corrected proves which I had sent back to you. Not only
were a number of corrections omitted, but also all the subtitles which were
still on the proves had been eliminated. This last minute interference with my
text I find all the more deplorable as the subtitles would have helped to clarify
from the outset the difficult combination of written and oral data proposed in
the article: the general reader would have understood that the article raises
some issues which are of more than local interest for the medieval history of
West Africa and the more informed reader would have appreciated to get some
overall hints allowing him to follow more easily the arguments sustaining
my thesis that the twelfth century rulers of Gao-Sané were refugee kings of
Ancient Ghana.

Expecting from you to find an appropriate way to correct your earlier
editorial mistake I submit once more these subtitles to your attention:

I. Introduction

I. Lathese berbere et la these négro-africaine

[I. Trois figures ancestrales: Zaghe [sic:dh], Zaghi et Dinga
IV. Les Zaghe de Gao-Sané et les Za

V. Les Sissé de Wagadou et I’expansion almoravide

VI. L’expansion almoravide et I’établissement des Sissé 2 Gao
VIL Conclusion

In case your printing facilities do not allow you to reproduce the special
characters I have no objection if you choose the corresponding usual letters to
replace them.

Furthermore there are two major mistakes in the text, which were either
not on the proofs (1) or which I corrected (2), which should also be rectified:

History in Africa 24 (1997), 445-446.

https://doi.org/10.2307/3172047 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.2307/3172047

1. on page 157 1. 13 it should read “(stele en marbre)” not tele en marbre)”;

2. on page 157 1. 20 the name of the first Calif should read “Abu Bakr
b. Abi Quhafa” and not “b. al-Quhafa”.

In both cases the mistake was in this form not in my original manuscript.
The mistaken final rendering of my text apart form the fact that the proof-
corrections have been ignored—is all the more surprising as I had sent you my
text on a disk.

I think it is only fair that these corrections be brought to the note of your
readers.

With best regards
yours sincerely

[s/ Dierk Lange]

https://doi.org/10.2307/3172047 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.2307/3172047



