
PROPAGANDA AND CRONY CAPITALISM:

Partisan Bias in Mexican Television News1

Sallie Hughes, University ofMialni
Chappell Lawson, Massachusetts Institute ofTechnology

Received 1-28-2003; Acc. Condo 4-28-2003;

Received Revised 10-17-20°3; Accepted 10-21-2003

Abstract: The relationship betzveen media ozvnership and partisan bias has been
an important source ofcontroversy in emerging democracies. Systematic tests of
the effects ofownership, hO'lvever, remain relatively rare. Using data from content
analysis of ninety-three television news programs, as well as more detailed ex­
amination ofsix provincial television stations, we assess the extent ofbias exhib­
ited by different types ofbroadcasters during Mexico's 2000 presidential campaign.
We find that privately ozvned television stations were generally more balanced
than public broadcasters, zvho typically follo'lved propagandistic models ofcover­
age. At the same time, private ownership often entailed collusive arrangements
between broadcasters and politicians, based on the prospect of future business
concessions (i.e., 1/crony capitalism 1/). We conclude that changes in ownership
patterns are unlikely to eradicate partisan bias, and we discuss other institu­
tional remedies aimed at insulating both private and state-run media from politi­
cal manipulation.

INTRODUCTION

During the last two decades, dozens of countries have made the tran­
sition from autocracy to something resembling democratic government.
In analyzing this wave of democratization, scholars have devoted sub­
stantial attention to the institutional choices that may influence the qual­
ity of democratic governance: executive-legislative relations, electoral
rules, mechanisms for solidifying civilian control over the military, and
so on. Their analysis offers political actors some guidance about the
tradeoffs involved in reforming authoritarian systems and reinforcing
democratic practices.

1. We thank W. Lance Bennett, Jorge I. Dominguez, Federico Estevez, Daniel C. Hallin,
Steve Levitsky, Jordan Siegel, Strom Thacker, Peter Ward, and three anonymous review­
ers for their helpful comments and suggestions. The Wigg Research Fund of Pomona
College generously provided funding for field work summarized in this paper.

Latin American I~esearch I~eview, Vol. 39, No.3, October 2004
© 2004 by the University of Texas Press, P.O. Box 7819, Austin, TX 78713-7819

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


82 Latin American Research RevieIv

In keeping with this effort, some experts on the mass media have
attempted to address the institutional choices that influence media per­
formance in emerging democracies. Although they call attention to a
number of factors that might shape coverage, much of the research has
focused on whether the media should be publicly or privately owned.
Nevertheless, systematic analyses of the effects of ownership on media
performance remain rare.

In this article, we assess the sources of partisan bias in television cov­
erage in Mexico, with an eye toward larger comparative debates over
media pluralism and independence. Based on a quantitative analysis of
ninety-three television news programs during Mexico's pivotal 2000
presidential campaign and in-depth interviews at six television stations,
we reach three conclusions. First, privately owned national networks
based in Mexico City offered much more balanced coverage of the 2000
campaign than did provincial broadcasters, especially state-run stations.
Second, despite overall differences between local private and public sta­
tions, both types of media were vulnerable to bias. For privately owned
stations, financial incentives-including both advertising revenues and
potential favors from government officials-were most important in
shaping coverage. For state-owned television broadcasters, coverage
depended straightforwardly on whether or not governors intended to
exploit the station for political ends, which they typically did. Third, we
find that the inclinations and values of media owners and journalists
did influence electoral coverage. However, the overall effect of profes­
sional norms remained relatively weak, and journalists exercised little
control relative to owners.

These findings have important implications for research on media
reform in emerging democracies. As with some research by other schol­
ars, our findings suggest that neither privatization nor state ownership
will necessarily produce an open broadcasting system. Rather, inten­
sive institutional reforms are required for media pluralism and inde­
pendence. Such reforms might include: the establishment of politically
insulated boards to oversee public stations; greater transparency in the
process by which broadcasting concessions, government advertising, and
other resources are awarded; equal time rules; and explicit monitoring
of media coverage by public agencies and civic organizations.

The first section of this article discusses the larger literature on media
performance in new democracies. The second section describes the sys­
tem of media-state relations that characterized the period of one-party
rule in Mexico, summarizing how political transition, economic reform,
and personnel changes during the 1990s altered television coverage. The
third section summarizes six case studies of Mexican broadcasters, de­
signed to identify the mechanisms that generated biases in coverage.
The fourth section uses data from content analysis of ninety-three tele-

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 83

vision news programs to generalize across television broadcasters in
Mexico, documenting which types of programs exhibited which parti­
san biases. The final section discusses the implications of our findings
for media pluralism and media reform in new democracies.

MEDIA OWNERSHIP AND PLURALISM IN NEW DEMOCRACIES

In emerging democracies, the relaxation of direct political controls is
obviously a fundamental factor in shaping the degree to which mass
media offer balanced coverage of political alternatives. As in established
democratic countries, however, the simple absence of censorship and
repression does not appear to lead automatically to media pluralism or
independence (Lawson 2002; see also Gunther and Mughan 2000;
Lichtenberg 1990). Despite political democratization in Latin America
during the 1980s and 1990s, for instance, "democratization of the mass
media ... continued to be an elusive goal" (Fox 1988, 26). As Silvio
Waisbord recently argued:

The recent affirmation of liberal democracy has not resulted in the democratiza­
tion of media access. Quite the opposite. It has coincided with the further con­
solidation of market principles and media concentration. (2000b, 59)

These findings are similar in Eastern Europe and elsewhere, where the
overthrow of autocratic governments has typically not resulted in the
creation of a viable "Fourth Estate" (Lanczi and O'Neil 1997; Jakubowicz
1995; Mickiewicz 1999; Bajomi-Lazar and Hegedus 2001; Milton 2001;
Jakubowicz 1998; O'Neil 1998). As Jeffrey Mondak argues, "the crux of
the problem in many post-communist states is that media lack indepen­
dence and professionalism ... such media must be counted as part of
the problem, not part of the solution" (2003, 2).

Given persistent partisan bias in the wake of democratization, much of
the debate over media performance has focused on ownership. Those who
favor commercial media regimes argue that private outlets will respond
to the demands of the marketplace rather than the preferences of govern­
ment officials; by contrast, state-run media are vulnerable to direct politi­
cal control (Splichal 1992; Splichal and Wasko 1993; Seres 2001; Manaev
1996; Lawson 2002). Because government-run outlets are so thoroughly
biased, the argument goes, privatization can only encourage media open­
ing (Gross 1996; Caristi 1996; Bajomi-Lazar and Hegedus 2001; Alves 2003).
In this sense, recent authors reinforce the conclusions from research on
state-run media in developing countries during earlier decades:

The most striking fact to emerge from our study is the virtual abandonment,
throughout the developing world, of Western patterns of broadcasting in which,
however defined, the broadcasting system has some element of autonomy from
the government of the day. (Katz and Wedell 1977, 212)

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


84 Latin AJnerican Research Revie'lv

On the other hand, those who favor public ownership insist that com­
mercial media rarely guarantees the proper representation of dissenting
political voices, instead favoring status quo appeals to market segments
that attract the most advertisers (Herman and Chompsky 1988; Bagdikian
2000; McChesney 2000). In Latin America and elsewhere, they point out,
private ownership has rarely inclined broadcasters to playa civic role,
and media owners often trade favorable coverage for business conces­
sions (Rockwell and Janus 2002; Fox 1997; Lawson 2002; Waisbord 2000a,
2000b; Mickiewicz 1999). Indeed, this 1/penchant of media owners to court
government officials in order to advance multiple business interests"
remains a prominent feature of many Latin American media systems
(Fox and Waisbord 2002, xxii). In post-transition Uruguay, for instance:

the political and television powers maintain relations as associates. Private tele­
vision seems to say, "As long as you don't harm my business, you will receive
coverage." The political power seems to say, "As long as you support power,
you will be treated well." Both seem to say to the military: "You will not be
touched." (Faraone 2002)

Beyond such spaces of silence, private ownership is thought to encour­
age trivialization and tabloidization of the news (Bennett 2003; Entman
1989; Hallin 2000a). Private media in emerging democracies thus tend
to be politically conservative, establishment-oriented, and vacuous
(Curran 1991; Skidmore 1993; Fox 1998; Lawson 2002; Molina 1987; Zazur
1996; Fernandez 1996; Rockwell and Janus 2003; Ramirez 1988; Bernal
and Torreblanca 1988; Amaral and Guimaraes 1994; McNair 2000;
Mickiewicz 1999).

Most empirical studies have found some truth on both sides of the
ownership debate. For instance, Curran's review of European media sys­
tems finds that truly competitive private systems do "result in greater
responsiveness to audience preferences" than state-owned systems, but
he also finds that these systems retain the sort of defects noted by critics
of commercial media. This mixed assessment has led Curran and others
to favor hybrid systems, with state regulation of private media and po­
litically insulated state-owned media (1991,52). In the same vein, other
scholars have emphasized the need to move beyond:

the dichotomy between the liberal perspective, for which democratization of
the media is purely a matter of the elimination of state interference, and the
critical political economy perspective, which has focused on the control of me­
dia by private capital but has until now not been very sophisticated in its analy­
sis of variations in the relation of capital to the state, political parties, and other
institutions. (Hallin and Papathanassopoulos 2002, 184)

Bennett, in particular, has noted that "conventional distinctions among
regime types and media ownership patterns provide little insight into
the dynamics of democratic communication" (Bennett 1998, 196-97; see
also Waisbord 2000b).

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 85

One final set of arguments about media performance hinges on the
impact of professional norms. Analysts of the print media have argued
that journalistic norms and newsroom culture play an important role in
shaping press coverage, regardless of ownership (Hughes 2003; Waisbord
2000a; Jones 2002; Altschull 1984; Epstein 1973). How the same argu­
ments apply to broadcasting, however, is less clear.

The state of the debate over media reform suggests that more sys­
tematic evidence is needed about the forces responsible for greater plu­
ralism and balance in the mass media. How exactly do democratization
and commercialism influence media representations of political options?
Do alternative ownership models lend themselves to less biased cover­
age? How strongly do journalistic norms influence reporting?

The Political Economy ofMexican Television

The history of Mexican television suggests that democratization, com­
mercial competition, and journalistic norms have all played important
roles in transforming news coverage over the last two decades. At the
same timet this history lends support to many of the criticisms advanced
by analysts of Latin American broadcasting today. Democratization has
not brought as radical or uniform a shift in coverage as critics had hoped;
both commercial and state-owned television networks have proven
deeply biased; and civic-oriented journalistic culture has only infre­
quently exercised a decisive influence on the behavior of broadcasters.

As in other Latin American countries, Mexican television has long
been dominated by private entrepreneurs who received subsidies and
concessions in exchange for favorable coverage (Zazur Osorio 1996;
Fernandez and Paxman 2000; Trejo Delarbre 1985, 1988; Fernandez 1996;
Mejia 1989; Guerrero 2002; Lawson 2002; on Latin America, see Fox 1997;
Skidmore 1993; and Fox and Waisbord 2002). By 1973, the country's lead­
ing broadcasters had combined their holdings to create a virtual private
monopoly, known as Televisa (Molina 1987). Televisa operated as a pri­
vate, profit-oriented enterprise, but it also provided the regime with the
sort of relentlessly positive coverage that one might expect from a gov­
ernment-controlled outlet. Opposition parties were dismissed or deni­
grated, although candidates of the ruling party were treated with
deference and enthusiasm (Arredondo et al. 1991; Adler 1993; Acosta
and Parra 1994; Bernal and Torreblanca 1988; Hallin 2000b; Lawson 2002).
In return, Televisa received special privileges from the government: pref­
erential tax treatment, subsidized access to communications infrastruc­
ture, and protection from commercial competition (Olmos 1999;
Fernandez and Paxman 2000; Guerrero 2002). Smaller broadcasters were
likewise intertwined with the old regime, as the few provincial conces­
sionaires not affiliated with the main network had typically received

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


86 Latin Anzcrican Research Reviezv

their licenses from friends in the government. Finally, broadcasting regu­
lations gave the federal executive broad discretion to monitor and sanc­
tion errant concessionaires (Guerrero 2002). Consequently, television
news content remained tightly controlled.

Mexico's economic and political transitions, however, gradually al­
tered the incentives facing broadcasters. On the economic side, the
privatization of a network of state-owned television channels in the early
1990s led to the creation of a second major national network, Television
Azteca (Delgado 1996; Galarza 1996; de la Selva 1998). Although the
content of Television Azteca's political reporting was not radically dif­
ferent from Televisa's, competition for market share did encourage both
networks to experiment with different styles of coverage in an effort to
attract viewers (Guerrero 2002; Lawson 2002).

At the same time, sweeping market-oriented reform during the late
1980s and 1990s diminished the regime's control over private broad­
casters. In the early 1980s the state controlled more than 1,500 compa­
nies, including such important advertisers as banks, airlines, utilities,
and the telephone company. Additionally, economic controls allowed it
to block or subsidize the importation of broadcasting technology and
inputs. By the late 1990s, however, the bulk of state-owned enterprises
had been sold to private investors, economic regulation had been dras­
tically reduced, and barriers to international trade and investment had
fallen dramatically. In 1999 government advertising overall was well
below private sector advertising-approximately $600 million compared
to over $1,400 million.

Even more importantly, the remaining public funds that were spent
on television came from more than one partisan source. As a result of
sweeping electoral reforms in 1996, opposition parties were granted sub­
stantial access to public funds, and each of the major parties spent mil­
lions of dollars on media purchases. In 1997, for instance, opposition
political parties spent some $167 million, the bulk of it on television ads,
compared to only $111 million by the Partido Revolucionario Institucional
(PRI) (Academia Mexicana de Derechos Humanos 1997). In 2000, ex­
penditures were approximately as high and as balanced (Grayson 2000,
25,62); all told, the three main candidates bought approximately twenty­
five hours of advertising on the two main networks during the first half
of 2000.2

Increasing electoral competition also affected provincial stations, both
network affiliates and independents. Starting in 1989, Mexican leaders
selectively recognized opposition party victories in gubernatorial elections
(Levy and Bruhn 2001). By late 2000, state-level governments formed a

2. Counts of ad time are taken from Reforma's monitoring effort (see Moreno forth­
coming).

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 87

political patchwork across Mexico with the Partido Acci6n Nacional (PAN)
holding ten governorships; the leftist Partido de la Revoluci6n Oemocratica
(PRO), two (plus the Federal District); and the PRJ retaining the rest. Each
major political party thus came to control state-level government patron­
age, as well as national-level campaign funds.

Political transition also diminished federal pressure on the main broad­
casters. During the second half of the 1990s, President Ernesto Zedillo
(1994-2000) pledged to maintain a "healthy distance" from the ruling
party, the PRI lost control of the lower house of Congress, and the newly
autonomous Federal Electoral Institute (IFE) took an active role in moni­
toring electoral coverage. Although the executive branch retained sub­
stantial discretion over awarding and withdrawing concessions, the
political environment for broadcasters changed substantially.

One final change occurred in 1997 with the death of Televisa owner
Emilio Azcarraga Milmo and his replacement by his son, Emilio
Azcarraga Jean. Whereas Azcarraga Milmo had been an open partisan
of the PRI (Fernandez and Paxman 2000), Azcarraga Jean described him­
self as "a businessman" without firm partisan leanings. In a series of
interviews and public statements, Azcarraga Jean stressed the impor­
tance of offering politically balanced coverage, enhancing the network's
credibility and ability to attract or retain viewers (Puig 1997). Over the
next three years, anchors and reporters most closely associated with the
old pro-government line were replaced.

As a result of these changes, partisan bias moderated substantially
on Mexico's two main commercial networks. Coverage of the PRI on
the private national networks, for instance, dropped from approximately
80 percent in presidential campaigns in 1988 to just over half in 1994 to
a little over one third in 1997 and 2000 (Lawson 2002, 52-55, 159-61).
However, considerable partisan bias remained in local news, both pri­
vate and public. According to an IFE sample of programs monitored
throughout the 2000 campaign, 42 percent of all news coverage was dedi­
cated to the PRJ, 24 percent was dedicated to the PAN-dominated Alli­
ance for Change (AC), and 20 percent was dedicated to the
PRO-dominated Alliance for Mexico (AM). Compared to its share of the
vote in that year's presidential election, the PRJ received 3 percent more
airtime than electoral support, while its principal rival (the AC) received
18 percent less. Bias on certain provincial stations reached dizzying pro­
portions: in the PRJ-dominated state of Tabasco, for instance, the ruling
party received approximately 72 percent of all electoral coverage. By
contrast, the ruling party received about 15 percent of all time devoted
to the parties in the state of Tlaxcala (governed by the PRO), and only 22
percent of all time in Guanajuato (governed by the PAN).

To conclude, the 1990s saw a remarkable shift in the extent ofbias on Mexi­
can television. Mexico's largest network, Televisa, became substantially more

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


88 Latin American Research Revie'lv

sympathetic to the opposition, and electoral coverage was also relatively
evenhanded on newly private Television Azteca. Nevertheless, substan­
tial variation remained in campaign coverage across different stations,
especially outside the capital. Neither the withdrawal of the state from
the economy nor vigorous electoral competition was sufficient to pro­
duce systematically balanced coverage.

Ownership Patterns, Nonns, and Television Coverage in 2000

To investigate the extent and sources of bias in television coverage,
we selected six Mexican television broadcasters for in-depth study. These
included three state-owned stations, two stations owned by regional
media companies, and one affiliate of Mexico's largest commercial net­
work. The stations were located in four states where men from different
political parties occupied the governor's mansion: Baja California (PAN),
Guanajuato (PAN), Tabasco (PRJ) and Tlaxcala (PRD). Thus, although
our sample is necessarily limited in scope, it comprises a range of own­
ership types and political contexts.

Table 1 summarizes key features of each station: ownership type in
2000, the party that received the most coverage, and the extent to which
the station favored that party. Table 1 offers three separate measures
of such favoritism: (1) the difference between the percentage of time
devoted to the station's favored party minus the percentage of time de­
voted to the party that received the next most coverage; (2) the differ­
ence between coverage of the station's favored party, as a percentage
of the coverage devoted to the three main parties, and that party's share
of the state-wide vote in 2000; and (3) the difference between coverage
of the station's favored party, as a percentage of the coverage devoted to
the three main parties, and that party's share of the national vote in 2000.3

All three indicators suggest that bias was relatively limited on Chan­
nel 66 in Baja California and extremely heavy in Tabasco, especially on
the state-run channel. State-run television in Tlaxcala proved biased in
favor of the Left by any measure, although the extent of that bias is less
clear. The Guanajuato stations, especially the private Televisa del Bajio,
were strongly sympathetic toward Fox, but at least some of this favorit­
ism might be attributed to Fox's strong performance in his home state.

State-Run Television

The three public stations each fell under the jurisdiction of the execu­
tive branch in their state: specifically, the Guanajuato Radio and Televi-

3. Coverage was averaged for Tabasco's private television station, which had two
news programs.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 89

Table 1 Case Studies
Party zvitl1 Party 1 Party 1

Private lrlOSt Party 1 - state - nat'l
Station State or state? coverage - Party 2 vote vote

Grupo Baja
Intramedia California Private PRI 7cX) 5<10 7%

Television de
Guanajuato Guanajuato State AC/PAN 16<10 -14% 2%

Televisa del
Bajfo Guanajuato Private AC/PAN 31<10 4% 20%

Grupa Medias
del Sureste Tabasca Private PRJ 44% 25% 30%

Television
Tabasquefia Tabasca State PRJ 88% 53% 59%

Television
Tlaxcalteca Tlaxcala State AM/PRO 6% 14% 25%

sion Commission; the State Radio and Television Commission of Tabasco;
and the Coordinator of Tlaxcala Radio, Cinema, and Television. In each
case, executive directors were appointed by the governor in office. Gov­
ernors also proposed the budgets for state television stations. Although
budgets required approval from the state legislature, different legisla­
tures varied significantly in their partisan composition and indepen­
dence: in Tabasco, the PRJ controlled both branches; in Tlaxcala and
Guanajuato, governing parties lacked a majority in the legislature.

In all three state-run networks, politicization of the news was stan­
dard. At interview, journalists and station directors attributed this prac­
tice to state governors' intervention in news operations. State-owned
television stations "are part of Narcissus's mirror," according to the ex­
ecutive director of Guanajuato's state-run station, Jorge Pantoja. "If the
governor in this moment is panista [from the PAN], everyone goes for
the PAN. If he is priista [from the PRI], everyone goes for the PRJ."

Closer inspection of Guanajuato's Channel 4 supports Pantoja's con­
tention. Former director Julio Oi Bella Roldan left the station soon after
the beginning of the 2000 election campaign to seek the PAN's candi­
dacy for a mayoral post; Oi Bella Roldan had been appointed by Gover­
nor Vicente Fox before Fox left office in 1999 to launch his presidential
bid.4 The new station director, Juan Aguilera Cid, was appointed on Janu­
ary 7, 2000, by an interim governor who owed his own appointment to

4. After Fox became president, Di Bella became station director for the public Channel
II, operated by the National Polytechnic University.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


90 Latin Alnerican Research Revie'lv

Fox (Zacarias 2000). News programming at Channel 4 changed with
each new executive director, either focusing narrowly on the governor
and his cabinet or on politics more generally. In practice, these changes
reflected the wishes of the governor himself. "It is according to the di­
rector who is here and really according to the governor because the gov­
ernor names the director," said news director Alicia Arias Munoz. "If
we have a governor who perhaps asks us not to touch certain interests,
or more than interests, not to adversely affect his image, then he dictates
a policy and the director follows it."

Coverage on the station drew criticism from opposition legislators
who, in 2001, successfully blocked additional funds for state television
in the state legislature. Under Pantoja, who was appointed by then newly
elected Governor Juan Carlos Romero Hicks in 2001, there have been
greater signs of balance at the station. A director at the university-run
Channel 11 in Mexico City, Pantoja accepted the Guanajuato appoint­
ment only when Romero Hicks assured him that he wanted Channel 4
to operate in a non-partisan manner. "I am not panista, nor priista, nor
anything. I look for balance and equity," Pantoja said. He acknowledged,
however, that the liberty he currently enjoys depends on the governor.

Control of television news content was even more evident in PRJ-run
Tabasco. The director of Tabasco's state television channel in 2000, Paulo
Miguel Orico Julien, answered to the state government's Director of So­
cial Communication and Public Relations, Ady Garcia L6pez. Garcia in
turn was an appointee of PRJ Governor Roberto Madrazo, who had won
a contested victory in 1994 amid charges of fraud and campaign finance
violations. When Madrazo became the PRJ's president in 2002, he brought
Garcia with him to the National Executive Committee, where she was
placed in charge of party relations with provincial media.5

Unlike in Guanajuato, where opposition parties in the legislature could
block the executive branch, the PRI dominates state government in
Tabasco. Consequently, the legislature has never constituted a check on
gubernatorial control of state-run media, and budgets for the station are
approved automatically. National-level pressure to correct bias has had
only a modest influence. In 2000, Mexico's Federal Electoral Tribunal
(TRIFE) annulled the gubernatorial election of Madrazo's hand-picked
successor, Manuel Andrade, citing among other things persistent media
bias in favor of the PRJ (Federal Superior Electoral Tribunal 2000, 543).
After Andrade was elected in a special second vote, he appointed Carlos
Alberto Perez as director of the state channel in January 2001; Perez had
previously served as a media coordinator for both the Madrazo and
Andrade election campaigns. In response to opposition criticism, the

5. Curriculum vitae are listed on the PRJ's web site, http://www.pri.org.mx.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 91

station reached out with entertainment and cultural programming to
different constituencies, such as university professors and young people.
News coverage, however, has continued to focus on the governor.

In February 2000 the station changed its federal license from operat­
ing as a non-profit, educational organization to a commercial conces­
sion and became a quasi-commercial company known as Television
Tabasquena (TVT). The move from non-profit to commercial status, how­
ever, had little effect on the link between the state government and the
station. TVT inherited its building, production equipment, and all other
infrastructure from the state government, and the government effectively
continues to cover the payroll. About 60 percent of advertising revenues
came from the state in 2002, and Perez remains the station's CEO.

Political control of Tlaxcala's Television Tlaxcalteca paralleled that of
Tabasco and Guanajuato. During the 2000 elections, state-run media were
directed by Hector Parker, an engineer who had helped found several
educational stations in Mexico. PRO Governor Alfonso Sanchez Anaya
had appointed Parker upon taking office in 1999, just months after
Sanchez joined the PRO. Throughout this period, political control of state­
run broadcasting remained tight. Observers and employees of the tele­
vision station report that Sanchez has replaced journalists who refused
to follow his news policies, and Mexico's Fraternidad de Reporteros, an
independent journalists' professional association based in Mexico City,
accused him of eliminating five radio programs that were deemed too
critical in 1999 (Salas and Olivos 1999).6

Having been criticized by the IFE for biased coverage in 2000, jour­
nalists at Television Tlaxcalteca "followed the law" in state elections two
years later-Le., they allotted proportional time to each of the main par­
ties. This approach, however, "was looked upon badly": in 2002 Sanchez
fired Parker and almost all the journalists in the television station's news
division. According to station manager Romeo Pena Silva, the firings
stemmed from journalists' insufficiently vigorous support for the PRD
during mid-term legislative elections in 2002. As he put it, "The new
news director has told us, 'your boss is the governor and you owe your
job to the governor'."

In summary, each of the state-owned television stations were con­
trolled in 2000 by governors who viewed state news media as propa­
ganda tools and enforced their vision through control of personnel. In
one case where journalists later resisted, Tlaxcala, they were dismissed.
The only case where the emergence of public service television appeared
plausible was Guanajuato, but its transition depended upon partisan

6. Sanchez himself had previously been a member of the PRJ, but he left in 1998 when
the party denied him nomination for governor.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


92 Latin Anzerican Research Revic'lu

balance in the state legislature. To guarantee balance over the long term
would require policy reforms that institutionalized media autonomy,
which the now-dominant PAN has little incentive to implement.

Private Television

Unlike the government-run stations, the three private television sta­
tions operated quite differently from each other. Televisa del Bajio in
Guanajuato is owned entirely by Mexico's largest network, Televisa; it
produces its own local news and entertainment programming and makes
local content decisions, but it depends on Mexico City for its general
editorial direction. Both Tabasco's Channel 9 and Baja California's Chan­
nel 66 are owned by private entrepreneurs with broader media inter­
ests. Channel 9's internal programming is quite limited, and Channel
66's is extensive.

The three stations had very different financial bases. The Guanajuato
and Baja California stations reported that only about 5 percent of their
overall income came from government or political advertising and that
they received neither pressure regarding concessions nor politically
motivated advertiser boycotts. In Tabasco, by contrast, government ad­
vertising constituted a substantial portion of the station's budget. The
prospects of future payoffs from political adhesion also differed across
the three stations, as owners in both Guanajuato and Tabasco had rea­
son to believe that partisan bias might ultimately gain them influence at
the federal level (where television concessions are awarded).

Tabasco's Channel 9 was reportedly founded by the family of a state
governor in 1979. When the family could not turn a profit on their new
concession, they sold it to Angel Gonzalez, an entrepreneur from the
northern industrial city of Monterrey (Medios Publicitarios Mexicanos
2001). A former programming salesman, Gonzalez quietly built up an
empire of ninety radio stations and thirty-eight television stations in six
Latin American countries, including a local station in the Mexican state
of Chiapas, which borders Tabasco. Gonzalez dominates television in
neighboring Guatemala, where he owns the only four stations with a
national reach in the country. He speaks openly of his willingness to use
his media empire to support politicians he favors. These include Guate­
malan President Alfonso Portillo, who upon his election made Gonzalez's
brother-in-law the head of the agency that awards broadcast conces­
sions (Medias Publicitarios Mexicanos 2001; Organization of American
States 2002; Weissert 2002; Fox and Waisbord 2002).

In Tabasco, Gonzalez has consistently supported the governing PRJ.
During Madrazo's tenure as governor, journalists at Gonzalez's station
were prohibited from mentioning the PRO or those closely associated
with it on the air. It is unclear whether such political favoritism is any-

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 93

thing more than pragmatic. For instance, news employees report being
told that the government's advertising purchases were enough to cover
the payroll and thus justified favorable coverage. In addition, some at
the station believe that Gonzalez is betting that Madrazo will be Mexico's
next president and hopes to benefit from his cOlU1ection to the former
governor (anonymous informant 2002a). Should Gonzalez change his
mind, however, station personnel will be expected to comply. As the
news director told an employee:

Look, this is the way we are here. If the boss asks you to paint yourself yellow
[the PRO's color], you paint yourself yellow. And if the boss asks you to paint
yourself tricolor [i.e., the PRI's colors], you paint yourself tricolor. And if the
boss asks you to paint yourself blue [the PAN's color], you paint yourself blue.

In contrast to Channel 9, Televisa del Bajio is one of twenty-two wholly
owned affiliates of Mexico's largest commercial broadcast network,
Televisa. Initially the Mexico City-based managers of Televisa viewed
local news stations such as Televisa del Bajio primarily as a place to
repeat nationally sold advertising. By 2000, however, the network viewed
its provincial stations as self-sufficient moneymaking enterprises in their
own right. Leonel Nogueda Solis, CEO of Televisa del Bajio since No­
vember 1998, projects a news philosophy that reflects the larger
company's general model. Above all, the station should privilege finan­
cial considerations, which means protecting advertisers and not taking
sides politically.

The first of these considerations reflects Mexico's increasingly com­
petitive political context. In Guanajuato, for example, the former station
CEO lent the station's support to a politician seeking the PAN's nomi­
nation for the mayor's post in Leon in 1997. When that candidate lost,
the wilU1er punished the station by withholding information and ad­
vertising. "The lesson was that you have to be impartial," Nogueda Solis
said. "You are a communication medium. You can't simply marry a can­
didate and stay right with everyone else."

Nogueda Solis denied purposeful support for the PAN in 2000, say­
ing that his station covered the PAN more because of campaign dynam­
ics particular to Guanajuato that year: Vicente Fox's candidacy, a
contentious PAN primary for governor, and the disorganization of the
local PRI when dealing with the media. As the campaign progressed,
however, Televisa's central management ordered him to tone down its
pro-PAN coverage. The station did, by as much as thirty percentage
points. Importantly, however, Televisa's approach to coverage remains
entirely commercial and pragmatic, unencumbered by civic norms of
autonomy, assertiveness, and fairness. In addition to standing orders to
take extra care when reporting on advertisers, one example concerns
the sale of news-like interviews called "capsules," which can run for
two minutes inside a newscast. These capsules transmit events that the

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


94 Latin Arnerican Research Review

regular news does not cover, such as campaign rallies. As a result, Televisa
programming may still contain significant biases despite apparent par­
tisan balance in regula~ (unpaid) news coverage. Although some jour­
nalists at Televisa del Bajio expressed the desire to produce public
service-oriented news, the commercial logic of the network largely over­
whelmed these intentions.

Baja California's Channel 66 differed from other stations in the sense
that the owner's predispositions lean toward pluralism and public ser­
vice in news coverage. Despite the fact that the PAN had controlled state­
level administration for eleven consecutive years by 2000, coverage on
Channel 66 tilted slightly toward the PRI. This pattern of coverage re­
flected a combination of commercial incentives, journalistic norms of
fairness and balance, and perhaps early partisan affinities.

Channel 66 is part of a family-owned chain known as Grupo
Intermedia, based in Ciudad Juarez. Arnoldo Cabada de la 0, the fam­
ily patriarch, received his first broadcast concession in 1979 by directly
petitioning President Jose L6pez Portillo after winning a national prize
for public service journalism (Hazen-Hammond 1994). Fourteen years
after the first concession, Cabada and his sons tried to participate in the
privatization of the state-owned network Imevisi6n, which gave rise to
Televisi6n Azteca. After resistance from the Finance Ministry and the
Ministry of Communications and Transportation, which favored an in­
side bidder, the family was able to win two of the 140 concessions, one
of which became Channel 66 in Mexicali.

The Cabadas were outsiders in the world of elite Mexican media own­
ers/ and they generally adopted a different approach than the crony capi­
talism of other broadcasters. For instance, their first station in Ciudad
Juarez was successful because of a community service call-in show, rather
than its connections to the local political and business elite. In contrast
to other public and private stations, editorial practices at Channel 66
demonstrated attention to journalistic norms of balance and fairness in
electoral coverage. For instance, in 2000 the news director created an
elections coverage plan that offered equal opportunity coverage for all
parties. Management approved the plan, which apparently was followed.
As a result, biases in favor of the PRJ during the 2000 campaign were
relatively limited.

In summary, all three private broadcasters that we examined re­
sponded to commercial incentives. These incentives, however, did not
mean devotion to audience preferences. In fact, rating studies in each of
the three broadcast markets were rare or absent. Rather, commercial log­
ics typically involved the provision of political advertising (direct in
Tabasco, indirect in Guanajuato) and the promise of informal rewards
associated with crony capitalism (present in Tabasco, potential in
Guanajuato). Such collusive arrangements were most obvious in

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 95

Tabasco's Channel 9, the most biased private station. In Guanajuato and
Baja California, civic-oriented inclinations also influenced coverage, but
they did so in ways that were not always obvious a priori.

COVERAGE ACROSS ALL STATIONS

To understand how these patterns of coverage played out over a larger
sample, we drew on data compiled by Mexico's IFE. These data include
comprehensive measures of the time devoted to all parties on each of
ninety-three television news programs monitored by the IFE during the
official campaign period (January 19 to June 28, 2000). They obviously
do not capture all elements of coverage, such as visual tone of reporting
about the candidates or more subtle questions of priming and framing.
Nevertheless, they represent a reliable measure of the quantity of televi­
sion coverage dedicated to each of the major parties in Mexico's 2000
race, which is itself a reasonable proxy for favoritism.

As with the case comparisons, it is important to take into account the
partisan composition of the vote in different regions of the country. Tele­
vision stations might play to the tastes of their audience, or they might
simply wish to focus on the most viable (and therefore newsworthy)
candidates in their areas. With this in mind, the first row of table 2 re­
ports the correIation between each party's share of 2000 media coverage
on a given news broadcast and its share of the 1997 legislative vote in
the state from which that broadcast emanated.? As the data show, there
was clearly a relationship between the volume of coverage that the main
parties received in 2000 and these parties' past electoral strength across
different regions of the country. It is equally clear, however, that this
relationship was hardly perfect; the correlations in table 2 are only 0.39
for the ruling party, 0.38 for the PAN, and 0.32 or the Left. Differences in
popular support for the main parties thus do not appear to explain much
of the variation in television coverage.

The remaining rows in the table report the average share of the elec­
toral coverage given by each major party on different stations, as a per­
centage of coverage devoted to all three major parties. In each case,
different broadcasts are grouped according to their ownership patterns.
As the table indicates, coverage of the three main parties was quite even
on programs broadcast by the main networks from Mexico City, where
coverage virtually paralleled relative vote shares in 2000. Reporting on

7. In order to make the 1997 electoral data maximally comparable, the Yote shares of
minor parties that ran separately in 1997 but aligned with the PAN or the PRO in 2000
are included in the tally. Thus, the 1997 Yote share for the AC includes the Yotes of the
Green Party (PVEM), and that of the AM includes the Yotes of the Labor Party (PT).
Using electoral returns from 2000 instead of 1997 produced similar results.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


96 Latin Arnerican Research Review

Table 2 Party Share Coverage for Different Broadcasters

Correlation: 1997 vote, 2000 coverage
Network in D.F.
Network in D.F. or affiliate
State-run
State-run with PRJ governor
State-run with PAN governor
State-run with PRO governor

PRJ

0.39
34.6%
42.5%
52.2%
56.1%
30.8%
29.2%

AC/PAN

0.38
39.0%
33.5%
23.4%
21.3%
38.8%
33.2%

AM/PRO

0.32
26.4%
24.0%
24.4%
22.6%
30.3%
37.5%

the main networks appears more distinctly pro-PRJ when provincial
affiliates are added to the mix. Fox's PAN-led alliance did reasonably
well on most commercial stations, though still not as well as one would
expect given his electoral performance in 2000.

State-run stations as a whole were more supportive of the ruling party
than private stations were, roughly similar in coverage to private pro­
vincial broadcasters. All told, the PRJ did best on state-run broadcasts in
states where it controlled the governorship. The same held for the two
main opposition coalitions, though to a less pronounced degree.

At first glance, then, ownership, political control, and audience dis­
positions all appeared to playa role in shaping coverage. To understand
how much each of these factors mattered on its own, we regressed the
share of coverage that each party received in 2000 on a series of the vari­
ables in table 2. Specifically, we included each coalition's share of the
valid vote in 1997 in the state from which the program was broadcast, as
well as three dummy variables: government-run television broadcasts
where the same party was in power at the state-level, government-run
television stations where a different party held power at the state-level,
and broadcasts of the main private networks in the national capital. (The
base case for each regression would thus be all private television broad­
casts outside the capital.) This analysis allows us to identify the effects
of ownership and politics, controlling for the level of coverage that a
party could expect to receive based on its 1997 vote. The results are pre­
sented in table 3.

Data in table 3 support the notion that ownership patterns and politi­
cal pressure shaped television coverage in Mexico's 2000 race, even when
past electoral performance is taken into account. For instance, coverage
of the PRJ was greatest on government-run television programs broad­
cast from those states where the ruling party retained the governorship.
Controlling for the party's share of the vote in 1997, the PRJ's share of
coverage in 2000 was approximately 9 percent higher on these programs
than on private provincial broadcasts. By contrast, it was about 6 per­
cent lower on the main news shows in the capital and 16 percent lower

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 97

Table 3 Multivariate Predictors of Partisan Coverage
PRJ AC/PAN AM/PRO

Constant .339** .221 ** .172**
(.088) (.029) (.023)

Share of 1997 vote .298 .250** .261**
(.200) (.078) (.090)

State-owned station .089** .056 .117**
with own party in power (.028) (.062) (.052)

State-owned station -.157** -.050* -.021
with another party in power (.055) (.022) (.022)

Network television -.064 .102** -.029
in the capital (.054) (.028) (.036)

Adjusted R2 .30 .32 .14
N 93 93 93

N.B.: Entries are OLS coefficients (with standard errors in parentheses).
*Significant at 5% level
**Significant at 1% level

on state-run stations in opposition-controlled states. Thus, in a state
where the PRI received 40 percent of the vote, it could expect to receive
about 45 percent of the programming on a private provincial station
(the constant value of .339 plus 40 times the coefficient for its 1997 share
of the vote, 0.298). If that broadcast originated from a state-run station
in a place where another party controlled the governorship, the PRI
would receive only about 30 percent of the coverage devoted to the three
main parties. On the other hand, if the PRI controlled the state (and thus
the station), it could expect to receive about 54 percent of the coverage.

Interestingly, the coefficient for the PRJ's 1997 share of the valid vote
was not statistically significant once ownership and government con­
trol were taken into account. In other words, how well the party had
performed in the past was not a particularly good predictor of how much
television coverage it would receive in 2000. Rather, reporting on the
ruling party was sharply influenced by ownership and political control.

The results for the Left roughly parallel those for the PRI. The AM
benefited substantially on state-run broadcasts where it controlled the
governorship. On these stations, the PRO received approximately 12
percent more airtime. Coverage was approximately the same on all other
types of broadcasts, with differences between them not being statisti­
cally significant. Thus, in a state where the AM had received 40 percent
of the vote in 1997, it could expect to receive about the same percentage
of the coverage on public stations if it controlled the governorship and
only 25-28 percent of the coverage on other types of stations. The PRO

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


98 Latin American Research Reviezu

seems to have suffered at the hands of the main networks based in the
capital, but this result is largely an artifact of the PRO's extremely strong
showing in the O.F. in 1997 (which made its coverage there appear low).
If we regard broadcasts from the capital as focused on national-level
contests, rather than on the local race, coverage of the AM appears more
balanced.

In contrast to both the PRI and the PRO, the PAN did not seem to
exploit its control of state-run stations. The coefficient for this variable is
relatively small and not significantly different from the base case (pri­
vate provincial stations). In other words, the apparently favorable cov­
erage that the PAN received on state-run stations in states it governed
was largely explained by its electoral strength. Controlling for its past
performance, however, the PAN was penalized somewhat on state-run
television programs controlled by other parties. It did about 10 percent
better on the big commercial networks in the national capital than on
the smaller provincial stations in the provinces, suggesting that the own­
ers of local stations may have felt more vulnerable to PRJ pressures than
the corporate headquarters of Televisa or Television Azteca.8

Quantitative analysis of television coverage thus suggests two main
conclusions. First, both state-run and private-run stations can offer rea­
sonably balanced coverage. For instance, the main commercial networks
were relatively even-handed in their treatment of Mexico's 2000 race.
Likewise, government-run broadcasts in at least some PAN states tended
to reflect popular preferences in those states. Second, both government
ownership and private ownership can yield extremely biased coverage.
State-run broadcasters in areas dominated by the PRJ, for instance, gave
the ruling party excessively generous coverage. Likewise, private broad­
casters in the provinces tended to favor the ruling party, and even the
main networks may have been somewhat less sympathetic to the Left.

CONCLUSION

Much of the debate over the reform of broadcasting in new democra­
cies has focused on the "thorny division of basic media policy" (Iosifides
1999, 154): namely, whether the media should be publicly or privately
owned. Mexico's 2000 presidential election offers a useful laboratory in
which to evaluate competing policy proscriptions. Like much of Latin
America, Mexico has left behind an authoritarian period in which pri­
vate media were substantially controlled by the regime. Furthermore,

8. We also tested for the relationship between bias and electoral competition (as mea­
sured by the degree of fragmentation of the vote in each state); our results suggest that
electoral competition explained little of the variation in bias across stations once other
factors were taken into account.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 99

Mexico's national media system includes a number of recently priva­
tized television stations. The Mexican broadcasting system can thus speak
to the experiences of transitional media systems in a range of emerging
democracies.

Our findings support the notion that privatization of broadcast me­
dia will lower the level of partisan bias in newly democratic countries.
In this sense, our analysis reinforces findings from other emerging de­
mocracies (such as Argentina, Brazil, and Chile) that financially strong
commercial media may be "better able to resist censorship and manipu­
lation ... than the public-service or development-oriented programs"
(Fox 1988, 28). At the same time, however, we find that balance on pri­
vate stations was largely unencumbered by a cohesive commitment to
pluralism, or for that matter, any of the reporting norms (autonomy,
assertiveness, accuracy, fairness, etc.) associated with civic-oriented
media. Commercial incentives continue to encourage the special treat­
ment of private advertisers, sale of airtime, strategic acquiescence to
political pressures, attempts to curry favor with likely electoral winners,
and other departures from norms of balance and fairness.

Private stations outside the capital-including those owned by or af­
filiated with the main networks-seem especially susceptible to the fail­
ings of commercially oriented broadcasting. In Tabasco, for instance,
neither audience tastes nor pressure from the courts, the IFE, and the
political opposition affected the extent of bias on private television. Cov­
erage appears to have been based on government subsidies of dubious
legality and on the prospects of future commercial benefits should former
governor Roberto Madrazo become president. Such collusive arrange­
ments echo those in other parts of Latin America and beyond (Rockwell
and Janus 2002; Calero 2002, 99; Waisbord 2000a, 227).

At the same time, profound biases also characterize state-run televi­
sion. Public outlets generally followed a propaganda model of news pro­
duction, in which state-run stations were treated as a tool of incumbent
politicians to further partisan and personal agendas. The extent to which
such stations remain subject to political manipulation is striking. Even
when opposition groups have protested media bias and threatened leg­
islative or legal action, governors retained the option of running the sta­
tion without legislative support (as occurred in Tlaxcala) or privatizing
it to political allies (as in Tabasco).

As with crony capitalism in privately-owned stations, such propa­
gandistic use of state-run stations is hardly unique to Mexico. Indeed,
public broadcasting in new democracies has almost universally given
way to politicization and manipulation (Katz and Wedell 1977; Curran
1991; Splichal 1992; Splichal and Wasko 1993; Manaev 1996; Gross 1996;
Caristi 1996; Lanczi and O'Neil 1997, 94-98; Seres 2001; Bajomi­
Lazar and Hegedus 2001). Our findings thus support the notion that

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


100 Latin Alnerican Research Revie'lv

privatization of propagandistic state-run media could encourage parti­
san balance.

Our analysis suggests that biases may sometimes be constrained be­
cause private owners or political leaders prefer to be less partisan-for
instance, Televisa after the death of Emilio Azcarraga Milmo, Baja
California's Channel 66, or state-run television in Guanajuato under
Governor Romero Hicks. In the larger scheme of Mexican broadcasting,
however, balance induced by such professional dispositions is neither
widespread nor institutionalized. Most station owners (whether private
entrepreneurs or government officials) held political preferences, and
their preferences determined coverage even when news staff at the sta­
tions favored greater balance. In this sense, the Mexican experience sug­
gests the limited influence of journalistic norms for broadcasting.
Although we have certainly uncovered cases where norms mattered,
economic motivations and political pressures typically loomed larger in
broadcasters' calculations. Moreover, even the atypical cases concerned
the attitudes of media owners, rather than journalists. This finding sug­
gests that increased investment in journalistic training may have little
effect on the content of television news coverage in the absence of struc­
tural reforms. In other words, the sorts of influences that other scholars
have found in the print media may not apply to broadcast television.

One factor discouraging bias in Mexican private television was the
large-scale provision of public financing to political parties. Thus, one
positive lesson that can be culled from Mexico's experience is that ample
public campaign financing can alter the incentives confronting private
broadcasters and thus influence coverage. As a general model, however,
this approach faces significant limitations: many democracies may be
unwilling or unable to subsidize campaigns to such a degree.9

Another lesson from Mexico concerns the role of media monitoring.
All of the station owners and managers in our smaller sample were aware
that they had been monitored by the IFE, which set a normative stan­
dard of balance that the broadcasters had to either reject or embrace. In
two cases, the management of Televisa del Bajio and the journalists of
state-run television in Tlaxcala reacted to publication of evidence of bias
by moderating bias in subsequent broadcasts. Likewise, evidence of bias
collected by electoral authorities gave opposition politicians in
Guanajuato and Tabasco ammunition to use in the state legislature and
federal courts. However, monitoring alone was not sufficient to guaran­
tee balance, as persistent bias in Tabasco and the sacking of the Tlaxcalan
journalists indicates. Rather, monitoring had to be supported by actions

9. Even in Mexico, Congress may soon restrict public financing of campaigns substan­
tially.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 101

from other political institutions, such as courts and legislatures. For this
reason, we remain somewhat skeptical that monitoring alone can pro­
duce systematically balanced coverage.

The sort of deeper, systemic reforms that would encourage a more
open broadcast regime across the newly democratic world are not diffi­
cult to imagine. In state-run stations, professionally qualified news di­
rectors could be appointed by non-partisan boards, "vhose own terms
were staggered and whose own appointment required supermajorities
in the legislature. The same system could be devised to govern the pro­
cess for awarding or withdrawing private broadcasting concessions and
government advertising contracts (see Bennett 1998, 197). And for both
public and private broadcasters, equal time rules coupled with moni­
toring of media content could promote greater balance. Without these
sorts of reforms, news coverage in emerging democracies is likely to
follow models of propaganda in state-run media and crony capitalism
in private media.

REFERENCES

Academia Mexicana de Derechos Humanos (AMDH)
1997 Observaci6n de gastos de campana para Jefe de GobienlO del Dish·ito Federal. Mexico

City: Academia Mexicana de Derechos Humanos, Universidad Iberoamericana.
Acosta Valverde, Miguel, and Luz Paula Parra Rosales

1994 Los procesos electorales en medios de comunicaci6n. Mexico City: Academia Mexicana
de Derechos Humanos, Universidad Iberoamericana.

Adler, Ilya
1993 "The Mexican Case: The Media in the 1988 Presidential Election." In Television,

Politics, and the Transition to Democracy in Latin America, edited by Thomas E.
Skidmore, 145-73. Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press; Baltimore:
Johns Hopkins University Press.

Altschull, J. Herbert
1984 Agents ofPower. The Role ofthe News Media in Human Affairs. New York: Longman.

Alves, Rosental Calmon
2003 "The Evolution of Brazilian Journalism toward Professionalism and

Corporatization." http://www.utexas,edu/coc/journalism/ lajou /
evolution.html (accessed May 31, 2003).

Amaral, Roberto, and Cesar Guimaraes
1994 "Media Monopoly in Brazil." Journal of Communication 44 (4): 26-38.

Arredondo Ramirez, Pablo, Gilberto Fregoso Peralta, and Raul Trejo Delarbre
1991 Asf se call6 el sistema: Comunicaci6n y elecciones en 1988. Guadalajara: Universidad

de Guadalajara.
Bagdikian, Ben H.

2000 The Media Monopoly. 6th ed. Boston: Beacon Press.
Bajomi-Lazar, Peter, and Istvan Hegedus, eds,

2001 Media and Politics: Conference Papers on the Interplay ofMedia and Politics. Budapest:
New Mandate.

Bennett, W. Lance
1998 "The Media and Democratic Development: The Social Basis of Political Com­

munication." In Communicating Democracy: The Media in Political Transitions, ed­
ited by Patrick H. O'Neil. Boulder, CO: Lynne Rienner.

2003 News: The Politics of Illusion. 5th ed. New York: Longman.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


102 Latin Arnerican Research Reviezv

Bernal Sahagun, Victor Manuel, and Eduardo Torreblanca Jacques
1988 Espacios de silcncio. Mexico City: Nuestro Tiempo.

Calero Aparicio, Fernando
2002 "The Colombian Media: Modes and Perspective in Television." In Latin Politics,

Global Media, edited by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord, 89-106. Austin: Uni­
versity of Texas Press.

Caristi, Dom
1996 "Privatization and Broadcasting in East and Central Europe." Journal of Broad­

casting & Electronic Media 40: 281-85 (Spring).
Curran, James

1991 "Rethinking the Media as a Public Sphere." In Communication and Citizenship:
Journalism and the Public Sphere in the New Media Age, edited by Peter Dahlgren
and Colin Sparks, 27-58. London: Routledge.

De la Selva, Alva
1998 "La television en 1997: Expansion y lucha de poder." Revista Mexicana de

Comul1icaci6n 52 (January-February). Available at http://www.cem.itesum.mx/
dacs/buendia/ .

Delgado, Alvaro
1996 "Nuevos episodios de la guerra por el 'rating': EI'desconton' de Rocha y la paz

unilateral de Azcarraga." Proceso, November 3.
Entman, Robert

1989 Democracy without Citizens. New York: Oxford University Press.
Epstein, Edward J.

1973 News from Nowhere: Television and the News. New York: Random House.
Faraone, Roque

2002 "Television and the New Uruguayan State." In Latin Politics, Global Media, edited
by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord, 164-75. Austin: University of Texas Press.

Federal Superior Electoral Tribunal
2000 Juicio de revisi6n constitucional electoral. Mexico City: Federal Superior Electoral

Tribunal.
Fernandez Christlieb, Fatima

1996 Los medios de difusi6n masiva en Mexico. Mexico City: Juan Pablos.
Fernandez, Claudia, and Andrew Paxman

2000 £1 Tigre: Emilio Azcarraga y su imperio Televisa. Mexico City: Editorial Grijalbo.
Fox, Elizabeth, ed.

1988 Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy. Beverly Hills, CA:
Sage.

Fox, Elizabeth
1997 Latin American Broadcasting: From Tango to Telenovela. London: University of Luton

Press.
1998 "Latin American Broadcasting and the State: Friend and Foe." In Communicat­

ing Democracy: The Media in Political Transitions, edited by Patrick H. O'Neil, 21­
40. Boulder, CO: Lynne Rienner.

Fox, Elizabeth, and Silvio Waisbord, eds.
2002 Latin Politics, Global Media. Austin: University of Texas Press.

Galarza, Gerardo
1996 "Salinas Pliego: Presentare una demanda contra Ricardo Rocha por sus

calumnias e infamias." Proceso, November 3.
Grayson, George W.

2000 A Guide to the 2000 Mexican Presidential Election. An Election Studies Report of
the CSIS Americas Program, Mexico Project. Washington, DC: Center for Stra­
tegic and International Studies, June.

Gross, Peter
1996 Mass Media in Revolution and National Development: The Romanian Laboratory.

Ames, IA: University of Iowa Press.
Guerrero Martinez, Manuel Alejandro

2002 "The Political Openness of the Broadcast Media in Mexico: The Predominance
of Economic and Entrepreneurial Interests." PhD diss., Department of Social
and Political Sciences, European University Institute, Florence, Italy.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 103

Gunther, Richard, and Anthony Mughan
2000 Democracy and the Media: A Comparative Perspective. New York: Cambridge Uni­

versi ty Press.
Hallin, Daniel C.

2000a "La Nota Roja: Popular Journalism and the Transition to Democracy in Mexico."
In Tabloid Tales. Global Debates over Media Standards, edited by Colin Sparks and
John Tulloch, 267-82. Lanahan, MD: Rowman & Littlefield Publishers.

2000b "Media, Political Power and Democracy in Mexico." In De-Westernizing Media
Studies, edited by James Curran and Myung-Jin Park, 97-110. New York:
Routledge.

Hallin, Daniel C., and Stylianos Papathanassopoulos
2002 "Political Clientelism and the Media: Southern Europe and Latin America in

Comparative Perspective." Media, Culture & Society 24 (2): 175-95.
Hazen-Hammond, Susan

1994 "Don Arnoldo, nacido para servir." Reader's Digest Selecciones, 54-56.
Herman, Edward S., and Noam Chomsky

1988 Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pan­
theon.

Hughes, Sallie
2003 "From the Inside Out. How Institutional Entrepreneurs Transformed Mexican

Journalism." Harvard International Journal of Press/Politics 8: 87-117 (Summer).
Iosifides, Petros

1999 "Diversity versus Concentration in the Deregulated Mass Media Domain." Jour­
nalism and Mass Communication Quarterly 76: 152-63 (Spring).

Jakubowicz, Karol
1995 "Media Within and Without the States: Press Freedom in Eastern Europe." Jour­

nal ofCommunication 45: 125-39 (Autumn).
1998 "Normative Models of Media and Journalism and Broadcasting Regulation in

Central and Eastern Europe." International Journal of Communications Law and
Policy 2: 1-32 (Winter).

Jones, Adam
2002 The Press in Transition: A Comparative Study ofNicaragua, South Africa, Jordan, and

Russia. Hamburg, Germany: Schriften des Deutschen Ubersee-Instituts.
Katz, Elihu, and George Wedell, with Michael Pilsworth and Dov Shinar

1977 Broadcasting in the Third World: Promise and Performance. Cambridge, MA: Harvard
University Press.

Lanczi, Andras, and Patrick O'Neil
1997 "Pluralization and the Politics of Media Change in Hungary." In Post-Commu­

nism and the Media in Eastern Europe, edited by Patrick O'Neil, 82-101. London:
Frank Casso

Lawson, Chappell
2002 Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free Press in Mexico.

Berkeley: University of California Press.
Levy, Daniel C., and Kathleen Bruhn, with Emilio Zebedua

2001 Mexico: The Struggle for Democratic Development. Berkeley: University of Califor­
nia Press.

Lichtenberg, Judith, ed.
1990 Democracy and the Mass Media. New York: Cambridge University Press.

Manaev, Oleg
1996 "Media Autonomy, Diversity vs. Unity and the State in Transition: The Belarus

Experience." Communication 22 (1): 27-41.
McChesney, Robert

2000 Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. New York:
The New Press.

McNair, Brian
2000 "Power, Profit, Corruption, and Lies: The Russian Media in the 1990s." In De­

Westernizing Media Studies, edited by James Curran and Myung-Jin Park, 79-94.
New York: Routledge.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


104 Latin Al11erican Research Reviezv

McQuail, Dennis
1992 Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: Sage

Publications.
Medios Publicitarios Mexicanos

2001 Directorio de medios audio-visuales. Mexico City: Medios Publicitarios Mexicanos,
SA de CV, December.

Mejia Barquera, Fernando
1989 La industria de la radio y la televisic5n y la politica del estado mexicano. Mexico City:

Fundaci6n Manuel Buendia.
Mickiewicz, Ellen

1999 Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. Durham, NC:
Duke University Press.

Milton, Andrew
2001 "Bound But Not Gagged: Media Reform in Democratic Transitions." Compara­

tive Political Studies 34: 493-526 Qune).
Molina, Gabriel

1987 "Mexican Television News: The Imperatives of Corporate Rationale" Media,
Culture and Society 9 (2): 159-87.

Mondak, Jeffery J.
2003 "Media and Tolerance in Romania: Empirical Evidence of Mixed Effects." In

Business as Usual: Continuity and Change in Central and Eastern European Media,
edited by David L. Paletz and Karol Jakubowicz, 353-84. Cresskill, NJ: Hamp­
ton Press, Inc.

Olmos, Alejandro
1999 "Algunos protagonistas de la televisi6n." In Apuntes para una historia de la

television mexicana II, edited by Miguel Angel Sanchez de Armas and Maria del
Pilar Ramirez Sevilla. Mexico City: Revista Mexicana de Comunicaci6n

O'Neil, Patrick H., ed.
1998 Communicating Democracy: The Media in Political Transitions. Boulder, CO: Lynne

Rienner.
Organization of American States (OAS)

2002 "The Special Rapporteur for Freedom of Expression." Preliminary Evaluation
of Freedom of Expression in Guatemala. Guatemala City, Guatemala: Organi­
zation of American States. Press Release, PREN/24/00.

Proceso
1997 Mexico City. April 20 (various articles)

Puig, Carlos
1997 "Azcarraga Jean: 'Yo soy empresario; no creo que tener buenas 0 malas relaciones

con el Secretario de Gobernaci6n vaya a alterar mi rating'." Proceso, March 16:
31-34.

Ramirez Beltran, Luis
1988 "Foreword." In Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy,

edited by Elizabeth Fox, 1-5. Beverly Hills, CA: Sage.
Rockwell, Rick, and Noreen Janus

2002 "The Triumph of the Media Elite in Postwar Central America." In Latin Politics,
Global Media, edited by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord, 107-22. Austin: Uni­
versity of Texas Press.

2003 Media Power in Central America. Champaign, IL: University of Illinois Press.
Salas, Nubia, and Manuela Olivos

1999 "Relaci6n de actos contra el ejercicio periodistico ocurridos en Mexico de enero
a diciembre de 1999." Mexico City: Fraternidad de Reporteros. http:/ /
www.fremac.org.mx/obs/inf99/recue3.html. (Accessed July 15, 2002)

Seres, Lazl6
2001 "The Freedom of the Public Media in Hungary: A Libertarian Approach." In

Media and Politics: Conference Papers on the Interplay of Media and Politics, edited
by Peter Bajomi-Lazar and Istvan Hegedus, 147-57. Budapest: New Mandate.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050


PARTISAN BIAS IN MEXICAN TELEVISION NEWS 1.05

Skidmore, Thomas E., ed.
1993 Television, Politics, and the Transition to Democracy in Latin America. Washington,

DC: Woodrow Wilson Center Press.
Splichal, Slavko

1992 "Media Privatization and Democratization in Central-Eastern Europe." Gazette
49:3-22.

Splichal, Slavko, and Janet Wasko
1993 Communication and Democracy. Norwood, NJ: Ablex.

Trejo Delarbre, Raul, ed.
1985 Televisa, el quinto poder. Mexico City: Claves Latinoamericanas.
1988 Las redes de Televisa. Mexico City: Claves Latinoamericanas.

Waisbord, Silvio
2000a Watchdog Journalism in South America: News Accountability, and Democracy. New

York: Columbia University Press.
2000b "Media in South America: Between the Rock of the State and the Hard Place of

the Market." In De-Westernizing Media Studies, edited by James Curran and
Myung-Jin Park, 50-62. New York: Routledge.

Weissert, Will
2002 "Miami-Based Businessman Controls Big Chunk of Latin American Airwaves,

Looks to Extend Reach." Associated Press. Mexico City News. June 5.
Zacarias, Miguel

2000 liEs Juan Aguilera director de RTG." Leon, Guanajuato. Morning ed., January 7.
Zazur Osorio, Antonio E.

1996 El estado y el modelo de television adoptado en Mexico, 1950-2000. Mexico City: Met­
ropolitan Autonomous University.

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1353/lar.2004.0050



