
Reviews 411 

New Realists were; and he can get some idea of what W. V. Quine, Nelson 
Goodman, Ernest Nagel, Marvin Farber, and other contemporary figures are doing 
that is philosophically interesting. 

Bogomolov gives us primarily an intellectual history, showing how one trend 
has given rise to another. His criticism is minimal and usually consists of a quota­
tion from other Soviet writings or a brief exposition of the Marxist-Leninist 
position on the topic discussed. Absent is any attempt to show how the views of a 
James or a Whitehead or a Carnap reflect American socioeconomic conditions, 
though Bogomolov frequently ends a section with some general statement about 
such a relation. Such statements appear, however, as pro forma. He does not 
endorse Lewis Feuer's claim that American philosophy is dead, and he even ex­
presses some sympathy for American naturalism. 

Though not without its biases and defects, this book, beneath its rather 
shallow Marxist trappings, shows a welcome attempt at scholarly objectivity not 
characteristic of most comparable previous Soviet works on this topic. 

RICHARD T. D E GEORGE 

University of Kansas 

T H E NEW ENCYCLOPAEDIA BRITANNICA IN 30 VOLUMES. 15th 
edition. Chicago, London, Toronto, Geneva, Sydney, Tokyo, Manila, Seoul, 
Johannesburg: Encyclopaedia Britannica, Inc., 1974. "Armenian Soviet 
Socialist Republic" (2:24-27). "Azerbaijan Soviet Socialist Republic" 
(2:543-47). "Belorussian Soviet Socialist Republic" (2:830-33). "Estonian 
Soviet Socialist Republic" (6:966-68). "Georgian Soviet Socialist Republic" 
(7:1132-35). "Kazakh Soviet Socialist Republic" (10:407-11). "Kirgiz 
Soviet Socialist Republic" (10:487-90). "Latvian Soviet Socialist Republic" 
(10:706-8). "Lithuanian Soviet Socialist Republic" (10:1264-67). "Mol­
davian Soviet Socialist Republic" (12:301-4). "Russian Soviet Federated 
Socialist Republic" (16:89-102). "Tadzhik Soviet Socialist Republic" 
(17:985-88). "Turkmen Soviet Socialist Republic" (18:798-802). "Ukrainian 
Soviet Socialist Republic" (18:833^0) . "Uzbek Soviet Socialist Republic" 
(19:10-14). 

The Encyclopaedia Britannica has long enjoyed a reputation for high standards; 
in one respect, the recent new edition falls disappointingly short of the quality of 
previous editions. At a time of increased American interest in the USSR, it would 
seem particularly important that the principal American general source of refer­
ence contain accurate information about the Soviet Union. The fifteen articles 
included on the constituent republics of the USSR, written by Soviet scholars, 
and translated (sometimes rather poorly) into English, demonstrate a clear dis­
regard by the editors of the Britannica of their own guidelines as expounded in 
the Propaedia: "Objectivity and neutrality: (a) Articles should be so written 
that they avoid expressions of bias or prejudice on any matter about which a 
respectable and reasonable difference of opinion exists, (b) Further, in all areas in 
which the scholarly world acknowledges significant and reputable differences of 
opinion, diverse views concerning such differences should be fairly presented, 
though the majority or accepted view may be so designated" (p. xv) . 

The use of Soviet experts for articles which touch on aspects of internal 
Soviet politics is bound to result in a rehash of the official point of view current at 

https://doi.org/10.2307/2495220 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2495220


412 Slavic Review 

the moment, which in many cases enjoys only a tenuous connection with what we 
in the West consider objective fact. The peculiar style of the prose and the orga­
nization of the content, the usual overdone statistical paean to an ever-rising stan­
dard of living wrought through the beneficence of Soviet power, at times render 
portions of these articles worthy contributions to Soviet Life or any similar 
organ. Since Macmillan is in the process of publishing an English translation of 
the Great Soviet Encyclopaedia, which will provide the American reader with 
a cornucopia of the most recent official Soviet views on almost any topic imagin­
able, the use of the Britannica as a vehicle for a similar exposition becomes even 
more questionable. 

The greater portions of the articles are devoted to geography, flora, and 
fauna. With these presentations no argument can be made. It is rather the areas of 
history, social organization, economics, and culture which are replete with dubious 
statements or insinuations. Much of this is the result of the unawareness on the 
part of the editors of the Britannica of differing Soviet and Western definitions 
of such key terms as "democracy" and "elections." Unqualified statements about 
communal ownership of the means of production, about elections to organs of 
political representation, or about the size and activity of trade unions invariably 
produce a distorted picture of the true state of affairs. At times, this is coupled 
with subtle disinformation. Various designations of the Communist Party: "the 
guiding political organization," "the leading political organization," "the most im­
portant political organization," "the dominant political group," "the major political 
party," or the organization by which "political life in the republic is largely deter­
mined," all may imply the existence of other political organizations as well. Only 
the article on the Georgian SSR makes the statement, unintelligible to those un­
familiar with Soviet political institutions, that "all the elections for the organs of 
power and justice take place according to a single system." 

The articles on the non-Russian republics suffer more particular shortcomings 
than the lengthy article on the RSFSR. Only five of the fourteen articles (Estonia, 
Georgia, Latvia, Lithuania, and the Ukraine) were written by residents of their 
respective republics. Of these only the authors of three (Estonia, Georgia, and 
Lithuania) are unmistakably members of the respective republican majority 
nationality. 

It is not surprising that much that is debatable in the area of Soviet nation­
ality questions is presented uncritically solely from an official point of view. In 
accordance with long-established Soviet practice, there is an effort to downplay 
the linguistic affinities between certain republican nationalities and neighbors 
beyond the Soviet frontiers. The most striking case is the claim in the article on 
the Azerbaijan SSR that "many experts agree that the languages of these peoples 
[Medes, Albanians, and Caspians] formed the basis of modern Azerbaijanian, its 
Turkish elements being the result of later borrowings." For similar political 
reasons there naturally cannot be any hint that Moldavian is considered by many 
non-Soviet experts to be a dialect of Rumanian. The article on the Moldavian 
SSR carries no general description of the Moldavian language. Even the wartime 
Rumanian occupation is metamorphosed into the "Nazi aggression and occupation." 

The sections on history are particularly deficient. Most of the articles avoid 
pre-Soviet history altogether. In some cases, this is compensated for by other ar­
ticles by non-Soviet scholars under a number of different headings, such as "Russia, 
History of," "The Baltic States, History of the," or "Urartu and Armenia, History 

https://doi.org/10.2307/2495220 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2495220


Reviews 413 

of." Although these do in a sense balance some of the lack of coverage of the past 
of non-Russian areas in the USSR, some areas such as the Ukraine, Georgia, or 
Azerbaijan receive very little historical coverage. The pre-Soviet histories of the 
Central Asian peoples are covered in the article "Turkistan, History of," to which 
there is not even a cross reference in the separate articles on the Central Asian 
republics. 

Peculiar slants occur also in references to cultural history. None of the 
descriptions of the cultural heritage of the Central Asian peoples makes any 
mention of connections with the Islamic world. The only reference to Islam is its 
identification as the religion of the believing minority of the Tadzhik population. 

Another result of the uncritical presentation of Soviet articles on the national 
republics is a whole host of linguistic fallacies and inconsistencies. While the 
distortions of fact are virtually an unavoidable result of the use of Soviet authors, 
linguistic sloppiness is clearly the fault of the Britannica editorial staff. The 
national languages of the constituent republics are not reflected in most of the 
articles, all of which show unmistakable signs of being translations from the 
Russian. There is no uniformity of treatment of geographical or personal names, 
or of literary titles. Some are rendered in English, but many are left untranslated 
in Russian posing as the originals. The twelfth-century Georgian poet Shota 
Rustaveli would have been most surprised that he demonstrated the Georgian 
"national genius" by writing Vityaz v tigrovoy shkure. The Ukrainian name for 
its Soviet republic is not "Sovetskaya Ukraina" as in Russian but rather "Radian-
skaia Ukraina." Had Ivan Franko been writing in Russian, he would have written 
Borislav Smeyetsa; the appropriate Ukrainian is Borislav usmikhaetsia. 

A certain amount of orthographical variance in Latinized spellings of 
transliterations from the Russian in relation to languages which are not written 
in a Latin alphabet can be expected because of varied systems of transliteration. 
But these should be consistent. Why, for instance, is the capital of Armenia 
spelled Yerevan when the Belorussian SSR is not spelled Byelorussian SSR? In 
dealing with the Baltic republics whose languages are written in the Latin alphabet, 
the various uncorrected transliterations by way of Russian produce veritable 
orthographical eyesores to anyone familiar with these languages. The only merit 
of such transliterations is an approximation of pronunciation. But if that be a 
virtue, one could suggest, among others, improvements in rendering the capital 
of France as "Pahree," Zurich as "Tsyurikh," or Marseilles as "Mahrsay." 

While the articles on the Estonian and Latvian SSR's do not seem to be 
great offenders in this regard, the linguistic and orthographic legerdemain becomes 
most remarkable in the articles on the Lithuanian SSR. Some geographic names 
are neither Lithuanian nor Russian, such as Zheymay-Myarkts Plain or the 
Zhemay Upland. The rest of the geographical and personal names are given in 
Russian transliteration only as if they were the Lithuanian originals. Mr. 
Miezelaitis might be offended to see himself listed as Mezhelaytis and to discover 
that he wrote Chelovek instead of Zmogus. Juozas (not Yuozas) Baltusis wrote 
Parduotos vasaros (Sold Summers) instead of Prodannye gody. Krov i pepel 
should be Kraujas ir pelenos, and its author's name should be spelled Justinas 
Marcinkevicius instead of the tortuous Yustinas Martsinkyavichyus. The Lith­
uanian folk songs are dainos rather than dayny, and the composer-painter who 
died in 1911 was M. K. Ciurlionis rather than Chyurlionis. 

On the basis of the foregoing, which by far does not represent an inclusive 

https://doi.org/10.2307/2495220 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2495220


414 Slavic Review 

list of errors, inconsistencies, infelicities, and highly debatable statements, it can 
only be concluded that the fifteen Britannica articles on the republics of the USSR 
are not a reliable source of information on the USSR. The editors state in their 
Propaedia: "No matter how clearly the new Britannica manifests its other 
qualities, it will fail to the extent that inaccuracy renders its contents undepend-
able" (p. xiv). This should suggest that the policy of unqualified use of Soviet 
sources in future editions needs re-evaluation. 

ROMUALD J. MlSIUNAS 

Williams College 

PAMIETNIKI (1919-1928). By Boleslaw Limanowski. Edited by Janusz Durko. 
Warsaw: Ksiazka i Wiedza, 1973. 380 pp. 50 z\. 

Boleslaw Limanowski was born in Livonia on the same day the first Polish 
socialist organization—the Polish People—was formed on British soil (October 
25, 1835). He became one of the most prominent representatives of Polish social 
democratic thought—harking back to the tradition of Polish struggles for inde­
pendence. When he died, almost a centenarian, on February 1, 1935, he left an 
eclectic ideological legacy combining patriotism, keen social consciousness, 
feminism, commitment to parliamentarism, and championship of minority na­
tionality rights. 

This book, a diary of events which Limanowski recorded between his eighty-
fourth and ninety-third years, is a sequel to his memoirs published in three volumes 
between 1937 and 1961 (covering the period from 1835 to 1919). The memoirs and 
diary are based on a manuscript now kept in the Manuscript Section of the Polish 
National Library in Warsaw, which I saw in the original—along with the type­
script of the diary—courtesy of the editor, while I was doing doctoral research in 
Poland in 1968. 

The editor, who is director of the Party Central Archives, had to contend 
with sometimes illegible handwriting (due to the advanced age of the author), 
the obscurity of some of the items, and chronological gaps (due to illness or lack of 
leisure). He omitted those entries which he judged to be insignificant. However, 
the published version includes purely personal items as well as comments on public 
affairs. It contains references to the previously published volumes, and should be 
read as part of the whole. Also, because the entries (which are based on informa­
tion in the daily press and other contemporary sources, as well as on the author's 
personal experience) tend to be quite succinct, some background knowledge is 
necessary. 

Notwithstanding his great age, in the period 1919-28 Limanowski was active 
as a historian and political commentator. Twice elected to the Polish Senate on 
the PPS (Polish Socialist Party) ticket, he distinguished himself as a fearless 
champion of minority nationalities who fought for justice for political prisoners 
and defended parliamentary democracy. His membership in Polish organizations 
such as the Association of the Amateurs of Air Navigation, the Leonardo da Vinci 
Society, the Human and Civil Rights Defense League, TUR (Association of the 
Workers' University), and TSL (Association of Peasant Schools) reflects his 
broad interests. He had a remarkably wide circle of friends and acquaintances, 
and he read a great deal of fiction and nonfiction by both Polish and foreign 
authors. 

https://doi.org/10.2307/2495220 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2495220

