
Alonso, Paul. 2019. Satiric Magazines as Hybrid Alternative 
Media in Latin America. Latin American Research Review 
54(4), pp. 944–957. DOI: https://doi.org/10.25222/larr.440

LITERATURE AND CULTURAL STUDIES

Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media in 
Latin America
Paul Alonso
Georgia Institute of Technology, US
paul.alonso@modlangs.gatech.edu

This article explores the cases of two satirical publications—The Clinic (Chile, 1998–) and 
Barcelona (Argentina, 2003–). Through critical humor, visual subversions, and parody, these 
independent magazines challenged mainstream journalism and official political discourse, 
offering alternative interpretations about the ruling class and society after traumatic periods—
Pinochet’s military dictatorship in Chile and the 2001 economic crisis in Argentina. Through 
interviews with the editors and content analysis, this article examines how these satirical 
publications responded to their respective national contexts by questioning the functioning of 
power on several levels of society, and how they evolved after they became popular, negotiating 
their space within the national mediascape. This study also suggests the notion of hybrid 
alternative media to describe these publications, which became part of a liberating process of 
collective healing. Initially perceived in opposition to mainstream media in contexts when the 
press’s credibility had decreased, they filled gaps in their society’s political communication.

Este artículo explora el caso de dos publicaciones satíricas—The Clinic (Chile, 1998–) y Barcelona 
(Argentina, 2003–). A través de humor crítico, subversiones visuales y parodia, estas revistas 
independientes retaron la autoridad del periodismo tradicional y del discurso político oficial. De 
esta manera ofrecieron interpretaciones alternativas sobre las clases dirigentes y la sociedad 
después de periodos históricos traumáticos —la dictadura de Pinochet en Chile y la crisis 
económica del 2001 en Argentina—. A través de entrevistas con editores y análisis de contenido, 
este artículo examina cómo estas publicaciones satíricas respondieron a sus respectivos 
contextos nacionales, cuestionando el funcionamiento del poder en varios niveles de la sociedad, 
y cómo evolucionaron después de volverse populares negociando su espacio dentro del panorama 
mediático nacional. Este estudio también sugiere la noción de medio alternativo híbrido para 
describir a estas publicaciones, las cuales fueron parte de un proceso liberador de cicatrización 
colectiva. Inicialmente percibidas en oposición a los medios tradicionales (o “mainstream”) en 
contextos en los cuales la credibilidad de la prensa había decrecido, estas revistas llenaron vacíos 
en la comunicación política de sus sociedades.

Satire, “a blend of wit and criticism, aimed particularly at political leaders and institutions” (Collins 1996, 645), 
has had a global resurgence during the past decades. More specifically, satiric infotainment as a subgenre 
that parodies news and journalism has become a phenomenon in political communication in many nations. 
In the United States, comedians like Jon Stewart and Stephen Colbert have been considered two of the 
country’s most influential “journalists,” and the fake newspaper The Onion played a critical role in reframing 
the news agenda after 9/11. Global adaptations of The Daily Show have become leading political programs 
in countries like Germany (Heute Show) and Egypt (Al Bernameg). In France, the most shocking terrorist 
attack on the freedom of the press was directed at the satiric magazine Charlie Hebdo on January 7, 2015, 
resulting in the death of twelve people and highlighting the role of satire in today’s sociopolitical discourse. 
Nevertheless, the phenomenon of satiric infotainment in Latin America remains scarcely explored.1

	 1	 The only regional study on contemporary Latin American satiric infotainment, “Satiric TV in the Americas: Critical Metatainment 
as Negotiated Dissent” (Alonso 2018), focuses on television and digital platforms, analyzing primarily cases from Argentina, Chile, 
Mexico, Peru, and Ecuador.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440
mailto:paul.alonso@modlangs.gatech.edu
https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 945

This article explores the cases of two contemporary satirical magazines—The Clinic (Santiago, Chile) 
and Barcelona (Buenos Aires, Argentina)—which challenged hegemonic values after traumatic national 
experiences (the Pinochet dictatorship in Chile and the 2001 economic crisis is Argentina, respectively). 
Through the use of biting parody, fake news, and visual subversion, these satirical magazines incorporated 
an original journalistic approach, a critical perspective on national and international topics, and new angles 
on and ways of telling public-interest stories. Through interviews with the editors (conducted, first, in 2005 
and then ten years later in 2015) and content analysis, this article analyzes the relation of The Clinic and 
Barcelona to their sociopolitical contexts, their patterns of production, and their evolution after they became 
popular. Building on theory on satiric infotainment and using the notion of hybrid alternative media, this 
article explores how these satirical publications negotiated their space in the national mediascape and 
their meaning between alternative, oppositional, and mainstream characteristics. In an era of increasing 
globalization, these publications highlight the idea that the relation between local culture and media still 
predominates. They established a direct dialogue with the national context and can be considered social 
catalysts, with an important role in the process of collective healing after a traumatic crisis.

Satiric Infotainment as Hybrid Alternative Media
Infotainment—or media forms that “blur traditional distinctions between information-oriented and 
entertainment-based genres” (Baym 2008, 2276)—has usually been framed as negative for democracy and 
political communication (Postman 1985; García Canclini 2001; Bourdieu 1998). However, contemporary 
satirists have also used it to negotiate an appealing and critical voice in public discourse that critiques, 
first, journalism and media practices as well as, second, a variety of social and political values. Popular TV 
shows like The Daily Show and The Colbert Report proved influential in US political communication and 
political action (Baym 2010; Jones 2010; Day 2011), and some critics even called these shows “neo-modern” 
journalism (Baym 2005) or new types of public journalism (Faina 2012). The “fake news” newspaper The 
Onion, for example, was said to have developed a “call for healing” after the 9/11 attacks (O’Rourke and 
Rodriguez 2004). By exposing the news as mere production and reframing them as mediations, The Onion’s 
metadiscourse invited citizens “to address racism and fundamental questions about the motives behind 
the attacks, and to lay out an agenda for learning about cultures and political histories of people involved 
in the war on terror” (Achter 2008). In this article, I argue that The Clinic and Barcelona played a similar 
healing, cathartic, and reconciliatory role through transgressive humor in their respective societies after a 
traumatic sociopolitical event.

Satire is a type of humor that ridicules human vice and folly through the use of parody, irony, and grotesquery; 
it aims to hold people and institutions accountable for their actions, attacking “dangerous religious, political, 
moral, or social standards” (Cuddon 1991, 202). Connecting with Bakhtin’s (1984) conceptualizations of 
carnival—a prevailing spirit of fun mixed with social criticism—contemporary satire has established itself 
as a transgressive space to mock authority. In the case of the satiric press or satiric infotainment, the 
primary target is traditional journalism and the mainstream media. The use of parody unveils the artifice in 
contemporary news practices, and critical humor provides the tools to engage in serious political criticism. 
The label “fake news” allows satire to say what traditional journalism cannot.2 Its deconstruction of news 
and political rhetoric is developed through the practice of “political culture jamming.” Derived from 
the situationist movement and its strategy of détournement (which means “turning around” or “turning 
upside down”), culture jamming is a symbolic form of protest that “targets central symbols of dominant 
discourses, deconstructs the discourse, and reintroduces the symbols in alternative contexts” (Wettergren 
2003, 28).3 Contemporary satire uses political culture jamming to add a subversive interpretation to the 
continuous stream of political images, exploiting leverage points—factual errors, logical contradictions, and 
incongruities—in both the dominant political discourse and the media that disseminate it (Warner 2007). 
Satire, then, also becomes a tool to enforce accountability by pointing out falsehoods, inconsistencies, and 
inconsequential news that has been blown out of proportion (Painter and Hodges 2010). It challenges the 
legitimacy of serious news and forces media professionals and the audience to think more responsibly about 
what journalism should look like (Feldman 2007). In this sense, the label “fake news” does not mean that the 

	 2	 In the Trump era, the idea of “fake news” has developed wider implications for political communication than just satire’s critical 
appropriation in order to deconstruct and criticize hegemonic discourses. “Fake news” now is also associated with the ideological 
wars and propaganda machinery of the post-truth era.

	 3	 The Situationist International (SI), an international organization of writers, artists and social critics, was active in Europe from 1957 
to 1972. It aimed to eliminate capitalism and revolutionize everyday life.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media946

information it imparts is untrue. As Jones (2007) noted, satiric infotainment is “fake” only in that it refuses 
to make claims of authenticity. Indeed, its humor offers a means of reestablishing commonsense truths to 
counter the spectacle and artifice of politicians and the media. At the same time, any notion of fake depends 
on an equal conception of “real”: “Fake news necessitates assumptions about some kind of authentic or 
legitimate set of news practices, ideals that one rarely hears articulated or necessarily sees as evident today” 
(Baym 2005, 261). In a media environment where an increasingly savvy public realizes that mainstream news 
is no more “real” than satire is “fake” (Jones 2007), news becomes defined and constrained by a set of arbitrary 
cultural practices that are open for reconsideration. In this sense, much satiric infotainment content can be 
considered an experiment in journalism, an “alternative journalism” that uses satire to interrogate power 
and parody to critique contemporary news. Furthermore, today’s satiric infotainment questions conventions 
of public speech and how we make sense of the political world. It is ultimately a struggle about meaning. As 
part of this process, satire performs the important function of saying what is otherwise unsaid, especially in 
certain sociopolitical contexts: “When historical reality presents periods of social and political rupture (such 
as culture wars, hot wars, and unpopular leaders) or mind-numbing manufactured realities (such as celebrity 
culture, media spin, and news management), satire becomes a potent means for enunciating critiques and 
asserting unsettling truths that audiences may need or want to hear” (Gray, Jones, and Thompson 2009, 15).

Because of its transgressive and unsettling nature, satire has always had difficulty making its way into 
mainstream mass media. This is true not only because satire has usually targeted values and practices of 
the oligarchic or corporate media but also because its transgressive nature risks alienating segments of 
their broad audiences, therefore affecting the potential advertising that has been a foundational method 
of support for commercial media. Although the situation varies according to sociopolitical contexts and 
platforms, Latin American sociopolitical satiric magazines have usually emerged as independent, alternative 
media projects. Alternative media, nevertheless, is a very ambiguous concept that has been used to refer to 
a variety of nonmainstream communication practices. Media scholars have noted that it is “a term so elastic 
as to be devoid of virtually any signification” (Abel 1997, 79), or that the phrase “alternative media” itself 
is oxymoronic: “Everything is, at some point, alternative to something else” (Downing 2001, ix). Searching 
for common ground, Chris Atton (2002, 4) defined alternative media as much by its capacity to generate 
nonstandard methods of creation, production, and distribution as by its content. In the case of the alternative 
press, it develops its own construction of news based on alternative values and frameworks of newsgathering, 
sources, and access. O’Sullivan (1994, 10) believes a primary goal of alternative media promotes radical social 
change as they “avowedly reject or challenge established and institutionalized politics, in the sense that they 
all advocate change in society or at least a critical reassessment of traditional values.” Similarly, Downing’s 
(2001, v) notion of radical media refers to media that is “generally small scale and in many different forms, 
that express an alternative vision to hegemonic policies, priorities, and perspectives.”

As can be noted, the goals of satire and alternative media share their countercultural, anti-mainstream, 
and critical spirit. While communication scholars in Latin America tended to discuss the potential of 
alternative media as a counterbalance to the trend toward transnational communication and cultural 
imperialism, these debates placed alternative media as a rigid, marginal form that seek the “construction of 
a new hegemony” (Reyes Matta 1983, 52). Rodríguez (2001, 11) has criticized this vision not only because of 
its narrow categories but also because “in this David versus Goliath scenario, alternative media is frequently 
declared a failure.” The case studies analyzed here are positioned within the tension of “alternative” and 
“oppositional” as defined by Raymond Williams: “Alternative culture seeks a place to coexist within the 
existing hegemony, whereas oppositional culture aims to replace it” (McGuigan 1992, 25). More important, 
this study emphasizes Atton’s idea that an alternative publication might be interrogated as to its radical 
level in terms of a multidimensional character, a perspective that privileges the overlap and intersection of 
dimensions, evidencing that an alternative publication is, in the end, a hybrid product that includes mixed 
voices and discourses. This “crossover” might include “ideas, content, style, and not least, people between 
what might be termed the alternative and the mainstream” (Harcup 2005, 370). This mélange is framed in a 
global scenario where media content and public discourses have been increasingly shaped by hybridization: 
the thorough melding of news, politics, show business, and marketing. Baym (2005, 262) called this process 
“discursive integration,” in which these once differentiated discourses “have lost their distinctiveness and are 
being melded into previously unimagined combinations.” Scholars have argued that globalization produces 
the emergence of a variety of “hybrid,” “creolized,” or “glocal” phenomena, in which local elements are 
incorporated in globalized forms and other combinations (Robertson 1995). While hybridity is an intrinsic 
characteristic of postcolonial realities like Latin American nations, the production and consumption of 
hybrid cultural products represent a struggle for meanings between classes within countries, between high 

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 947

and popular cultures, and also between local, national, and imported cultural traditions (García Canclini 
1995; Kraidy 2005). For Martin-Barbero (1993), hybridity reveals the syncretic nature of popular culture that 
both adopts and resists the dominant culture and also transforms it. In this sense, hybridization describes a 
process in which elements of different cultures are synthesized into new forms that reflect elements of the 
original cultures but constitute distinct new ones (García Canclini 1995).

As a multilayered, hybrid form in itself, satire is “mainly about a time and a place and people” (Test 1991, 
35). It helps individuals create connections to others, an imagined community based on the audience’s 
moral commonality (Schutz 1977, 332). Despite the increasing process of globalization, the publications 
analyzed here confirm that national contexts remain indispensable. Media and national cultures still have 
ties that bind them (Waisbord 1998). As noted by Hall (1990, 222), “We all write and speak from a particular 
place and time, from a history and a culture which is specific.” In the case of The Clinic, this period was 
the democratic transition after the bloody dictatorship of Pinochet in Chile; for Barcelona, it was after the 
economic collapse of Argentina in 2001.

The Clinic, the Post-Pinochet Satiric Press of Chile
The satiric magazine The Clinic was first published in Santiago soon after the former Chilean military 
dictator Augusto Pinochet was arrested in London in 1998 for human rights violations. Backed by the 
United States, Pinochet took power in September 11, 1973, through a coup d’état against socialist 
president Salvador Allende. Under Pinochet, the Chilean military was responsible for developing a 
campaign of widespread, violent repression that led to more than three thousand dead or missing people 
and forced thousands into exile (Dinges 2004). The media, in particular the newspaper El Mercurio, the 
biggest mainstream newspaper in the country, played an important role in Pinochet’s rise. After receiving 
around $2 million from the Central Intelligence Agency, El Mercurio developed a campaign to destabilize 
Allende’s government (Kornbluh 2003), supported Pinochet’s coup and subsequent regime, and did not 
question or investigate the accusations of human rights violations committed during the dictatorship 
(Agüero 2008).

In spite of the strong censorship during Pinochet’s regime, oppositional publications existed (and resisted), 
such as Fortín Mapocho, Hoy, Apsi, and Análisis. A pioneer example of an attempt to modernize the Chilean 
press during this time was La Época,4 a newspaper that played an important role as the nation moved toward 
the 1988 Chilean national plebiscite, a national referendum to determine whether Pinochet should extend 
his rule. At the same time, the plebiscite campaign marked a breaking point for oppositional voices to be 
heard in the mass media. While Chilean television had not offered any critical political debate since the coup, 
in advance of the plebiscite, the opposition received fifteen minutes of TV advertising time each night for its 
“No” campaign. The broadcast covered topics related to human rights abuses but also introduced elements 
of humor influenced by the joyful language of television advertising. After Pinochet lost the plebiscite, most 
oppositional media gradually disappeared when financial supporters (e.g., international groups, European 
advertisers) no longer considered them essential (Sorensen 2011). In the commercial-advertising-driven 
Chilean marketplace of the democratic transition dominated by the duopoly of El Mercurio and COPESA, 
few critical publications survived.5

Pinochet left the presidency in 1990 but kept power as commander in chief and senator for life. The 
subsequent democratic governments were able to maintain the economic stability that began in the mid-
1980s, largely influenced by the free-market policies promoted by the so-called Chicago Boys, and turned 
Chile into one of the best-performing economies in Latin America. During the 1990s, Chilean public 
discourse experienced an overwhelming period of denial and rejection of claims about the years of state 
terrorism while celebrating the economic growth that had its roots in the neoliberal policies implemented 
by the military dictatorship (Moulian 1997). Since Pinochet left power, the authorities had tried to 
construct an image of a solid country and a perfect transition. However, it was unreal: “There has not been a 
purification of the karma produced by seventeen years of terror. Current Chile is based on impunity, on the 
symbolic application of punishments, on the absence of truth, on a historic responsibility never assumed 

	 4	 In spite of its initial independent journalism and editorial success, La Época could not adapt to the new democratic transition 
period. Its editorial stand became progovernment and lost its critical edge. The founder of La Época, Emilio Fillipi, was appointed 
as Chilean ambassador to Portugal by the newly elected president, Patricio Aylwin. Without an effective business model, the 
newspaper went through a deep economic crisis and disappeared in 1998 (Alves 2005).

	 5	 An important publication during the democratic transition was the cultural magazine Rocinante (1998–2005) that maintained a 
critical discourse against the neoliberal mentality established in the country.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media948

by the Armed Forces or the businessmen,” wrote sociologist Tomás Moulian in 1997 (66), the year before 
Pinochet’s arrest.6

The media played an important role in maintaining impunity and the absence of truth. At the time that 
Pinochet was arrested, an important part of the mainstream press was still pro-Pinochet (Macari 1999). 
While the international media condemned the dictator as a violator of the constitution and human rights, 
the Chilean mainstream media’s language was full of euphemisms: instead of “dictator” or “dictatorship,” the 
Chilean press used “retired General” or “military regime”; and instead of “crimes against humanity, murder, 
and torture,” the communication establishment used “the process” (Velasco 2004). In this conservative 
media environment, a new generation of journalists, headed by writer Patricio Fernández, created The 
Clinic. It was first published in 1998 as a satiric pamphlet to question the press’s portrayal of news about 
the dictator (Alonso 2005). “There was still a lot of distrust and fear. We tried to turn the old man into a 
human being. The untouchable became touchable,” Fernández said (personal interview, Santiago de Chile, 
April 2005). The editors came up with the name for the publication from the hospital where Pinochet was 
interned (the London Clinic) while he awaited legal struggles regarding his future. Since its inception, The 
Clinic established a clear dialogue with the role of the media in the country: it not only targeted El Mercurio 
and its conservative political stance but also included the slogan “Firme junto al pueblo” (Firm next to the 
people), copied from the left-wing Chilean newspaper Clarín, which was closed after the coup in 1973. In 
this way, it positioned itself ideologically within the Chilean mediascape.

The Clinic exploited the figure of Pinochet and his cronies. The dictator had been the main media figure 
of his authoritarian regime. After 1990, as commander in chief of the army, he maintained a significant 
presence in the media during the democratic transition, and after his detention in London, the attention 
generated by the judicial process continued to position him as a main topic in the news agenda. This was 
intensified by the accusations of corruption related to his secret bank accounts (Velasco 2004, 19). Through 
ridicule, The Clinic transformed the powerful image of the former dictator and his regime, offering a new 
perspective that attracted readers who had not seen irreverent opposing views in the press for decades. 
Examples include the early covers of the magazine: “En agosto cagó Augusto” (“Augusto Shit in August,” 
August 10, 2000), “Hombre muerto caminando” (“Dead Man Walking,” March 9, 2000) and “El rey ha muerto, 
viva el reo” (“The King Is Dead, Long Live the Prisoner,” February 8, 2001) are the leading titles of covers that 
show the physical and political decay of the former dictator upon his extradition to Chile.

In the beginning, The Clinic was not designed to become a successful commercial publication. It had 
barely six pages, just two colors, and free distribution. Editors produced eight self-funded issues. Then, 
they invested around one million Chilean pesos (about US$1,500) and started The Clinic as a biweekly, 
with sixteen pages, designed and edited on a personal computer and with a circulation of ten thousand. 
Fernández remembered that during that period every issue seemed like the last one: “We had no commercial 
concerns, but a serious ideological commitment. We created new sections and the people liked them. The 
magazine was a chaos that found its own personal organization” (personal interview, 2005).

Like the US newspaper The Onion, The Clinic turned some contents of the news agenda into fiction 
to “better tell the truth” (Fernández, personal interview, 2005). Its initial formula also included satiric 
commentary, subversive illustrations, and caricatures by local artists. The Clinic’s covers became an essential 
part of its distinctive features. The ironic photomontages took advantage of the large pages of the tabloid 
format, some in color and others in black and white. An early example of this is the cover in which Pinochet 
appears dressed in Che Guevara’s emblematic outfit with the ironic insult: “Che tu madre” (August 18, 
2005). Abundant examples of covers are available on The Clinic’s website, starting with issue 148. Some 
issues have also become collectables in Chile, for example, the special issues for the thirtieth and fortieth 
anniversary of the September 11, 1973, coup and the issues after the death of Pinochet, in which the face of 
the dead dictator is shown, first, with his eyes closed and the headline “Liz Taylor,” and then, in the second 
special edition, the same picture shows him with one eye open with the headline “Cuidaíííto” (Be careful).

In addition to the popular section of fictional headlines, editors invited a variety of Chilean intellectuals, 
artists, writers, poets, and journalists to participate, including the antipoet Nicanor Parra, the transgender 
performer-writer Pedro Lemebel, and the award-winning novelist Roberto Bolaño. The magazine also 
included “secret insider sources.” Several journalists who worked for the mainstream press collaborated with 

	 6	 In spite of the general impunity, an important reconciliatory event during the democratic transition was the creation of the 
National Commission for Truth and Reconciliation Report (also known as the Rettig Report), produced in 1991 by a commission 
designated by President Patricio Aylwin. It investigated human rights abuses resulting in death or disappearance during the 
dictatorship and found that more than two thousand people were killed for political reasons.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 949

the publication by leaking information that had not been published in the traditional media or by writing 
stories bylined with pseudonymous. At the same time, The Clinic integrated an important space for letters 
to the editors, which highlighted the importance of interaction with citizens, and an often-confrontational 
editorial bylined by Fernández. While The Clinic continually parodied El Mercurio (they even created a section 
named “El Merculo”), the magazine also served as a platform for attempts of reconciliation between the 
media and the public. An example of this was the mea culpa that María Angélica de Luigi (2004), a former 
journalist for El Mercurio during the 1980s, published in The Clinic. In this emotional letter, she admitted 
her indifference to reporting about human rights violations during the regime, remembered her colleagues 
“desaparecidos,” and asked for forgiveness from society.

When the editors realized that Pinochet would not be an eternal topic, they faced the country’s problematic 
democratic reality. Although in general terms the country was well off, it also remained a very unequal, 
frivolous, and conservative society. So, The Clinic tried to challenge the diverse spheres that controlled and 
manipulated power, from politicians and businesspeople to the mainstream media and entertainment. 
Despite its affinities with the Chilean Left, they tried to remain critical of power during the presidency of 
Ricardo Lagos, who supported the publication in its beginnings. The Clinic realized that beyond the image 
of Pinochet, Chilean society could be described as “permanently absurd.” This absurdity became the news 
and was reflected in the different sections of the magazine, such as “Quinta de recreo” (analysis of the media 
agenda), “Historia nacional de la infamia” (an account of critical episodes of Chilean history), “La carne” (an 
unprejudiced and colloquial column on sex), “Caldo de cultivo” (reviews and commentaries on the local 
cultural scene), “Los 100 personajes menos influyentes de Chile” (on common citizens), and “The Clinic 
Interview” (an anthology of these interviews was later published as a book). At the same time, The Clinic 
engaged in an observation of urban contemporary Chile, covering topics not often reported in the Chilean 
media, such as all the varieties of prostitution in Santiago or an investigation into the adulteration methods 
in high-demand drugs that circulate in the country, especially among young people. In-depth investigative 
pieces increasingly began to appear in the issues. Even though these stories focused on current politics, 
social scandals, or any newsy hot topic, The Clinic was committed to not forgetting the dictatorial past. They 
continued publishing stories like the interview with Manuel Contreras, former director of the Dirección de 
Inteligencia Nacional, the Chilean Intelligence Service during the dictatorship; a conversation with Alberto 
Cardemil, former subsecretary of the military regime; an investigative story on Iván Moreira, politician of the 
Unión Demócrata Independiente, the right-wing party, and defender of Pinochet), and a variety of features 
and columns on crimes committed during the dictatorship. Partly because of the government’s release of 
the 2004 Valech Report, which detailed the cases of victims of torture under the dictatorship, The Clinic 
became a leading source for the coverage of human rights discourses in the post-Pinochet Chile (Sorensen 
2011). In order to not alienate potential readers, journalists at The Clinic learned how to skillfully embed 
“hard-hitting human rights stories among silly jokes, cartoons, photos, and references to popular culture” 
(Sorensen 2011, 420).

Similarly, more recent covers about local politics also trace the links between political players and 
Pinochet, connecting them humorously with timely pop-culture references, such as the Chilean soccer team 
(October 8, 2015) or the last movie of the Star Wars saga (October 22, 2015). After 9/11 and during the US 
invasion of Iraq, The Clinic also maintained a consistent attack on George W. Bush’s administration and his 
foreign policies. It criticized not only the US interventionist foreign policies, which directly affected Chile 
and allowed Pinochet to grab power, but also the authoritarian governments of Fidel Castro in Cuba and 
Hugo Chávez in Venezuela. Its political stand on the Latin American political ideology spectrum might be 
summarized by one of its satirical headlines in a special issue on Fidel Castro: “CIA Plans to Leave Castro 
Alive to Destabilize Cuba Economically” (August 10, 2006).

By 2005, The Clinic was Chile’s highest-circulating magazine (around seventy thousand per issue) and 
published forty pages per week, except for special issues that contain seventy-six pages. It economically 
survived through sales (its price was accessible, at five hundred pesos, or around US$2) instead of advertising 
(The Clinic initially did not draw much advertising because of its controversial editorial stand). However, this 
situation changed as readership increased. Editors also used the brand they created to generate revenues. 
They opened a The Clinic’s store in downtown Santiago, where they sold anthologies of their best interviews, 
posters of their more popular covers, special issues, CDs, documentaries, and T-shirts, among other 
souvenirs. For many years, they kept their budget tight and the journalist team small. The director and four 
editors worked with a group of ten people, including reporters and unpaid interns. The newsroom became 
a hands-on school for young reporters, forming a new generation of journalists.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media950

The Clinic introduced alternative ways to report on Chilean society, but the editors preferred not to 
consider themselves as “alternative,” believing that the term placed them in a marginal sphere. “The one 
that says that something is alternative might reserve the center for someone else, usually for what we are 
against. The Clinic wants to fight for the center, wants to transform the center,” Fernández said in 2005 
(personal interview). Ten years later, sitting in his office in Santiago, Fernández reaffirmed this position: “A 
marginal magazine that pretends to keep being marginal is a failed magazine, because that means that your 
option is to be on the fringes and not have your ideas succeed. Here [in Chile] I think that our ideas have 
been incorporated into the country’s democratic life.… The Clinic changed from being only a small club of 
friends to a world incorporated into Chilean society” (personal interview, 2015).

By the end of 2015, The Clinic had been in circulation for more than seventeen years and could barely be 
considered alternative. Almost six hundred issues later, in a country of around seventeen million people, the 
magazine had become a weekly with almost 140,000 readers, one million Twitter followers, and a website 
with more than three million unique visitors a month.7 According to the editor, the magazine changed with 
the evolution of Chile:

The magazine was born in 1998 in a country where film censorship still existed, divorce was not 
legal, sodomy was a crime, senators were still appointed by the government. It was the end of the 
second period of the democratic transition with Eduardo Frei. Chile was a different country in terms 
of freedom. Advertising about condoms was scandalous. The archbishop of Santiago published a 
letter about the moral crisis of society.… I would be embarrassed to publish the first covers of The 
Clinic now because of how conservative they were, but they were outrageous in that context. Was 
The Clinic extremely avant-garde? Yes and no. Yes, for Chile, not for the world.… Humbly, I think 
that we helped to change Chilean culture. (Fernández, personal interview, 2015)

In times of a global economic and institutional crisis of the journalism industry, The Clinic found alternative 
ways to financially survive:

Since advertisers were very resistant to work with our the magazine, we had to find other ways to 
survive: we organized events, music shows, parties, we even organized a national striptease cham-
pionship in a theater, with two thousand regular citizens (workers, students) who were completely 
naked on the stage. We had a store where we sold souvenirs with the brand of The Clinic. Then some 
businessmen offer us to make a franchise of bars. That’s when it became clear for us that The Clinic 
was not only a magazine, it was a brand. And this brand was attractive and generated trust; it was 
associated with freedom, disobedience, difference, certain political options, humor, and with the 
idea of not wanting to take the world too seriously. (Fernández, personal interview, 2015)

Demystifying the symbols of the country’s traumatic past, The Clinic succeeded as a cathartic therapy 
that functioned as part of a national healing process and then adapted to Chile’s imperfect democratic 
transition while establishing itself as a major media player. When asked in 2005 about his projections for 
the magazine, Fernández joked that he hoped El Mercurio would become a supplement of The Clinic. “A 
humorous supplement,” he added. When asked the same question in 2015, the editor responded: “I have 
no idea. It might become, I don’t know, maybe a magazine about business [una revista de negocios].”

Barcelona, the Argentinean Satirical Press Post-2001 Economic Crisis
After the military dictatorship (1976–1982) that waged one of the crudest dirty wars of the region with 
casualties of approximately thirty thousand “desaparecidos” (and around a hundred journalists among 
them), Argentina suffered an inflationary crisis during its democratic transition. In the midst of economic 
turmoil, President Carlos Menem, of the Peronist party, took power in 1989. After being elected with 
a populist discourse that promised a “revolución productiva” (productive revolution) and “salariazo” 
(a substantial growth of salaries), Menem betrayed his voters and made a radical political turn toward 
neoliberalism (Weyland 2003; Wehner 2004; Bonnet 2008; Fair 2014; Piva 2010). In the midst of rampant 
government corruption, his administration implemented a series of structural reforms based on the 
privatization of state companies, the reduction of public social spending, commercial deregulation, an 

	 7	 The online version (http://www.theclinic.cl) was created in November 2004 and has significantly improved over the past decade.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

http://www.theclinic.cl
https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 951

increase in external debt, and other measures that principally benefited the interests of business and 
corporate elites. The Ley de Convertibilidad (Law of Conversion), which established parity between the 
Argentinean peso and the US dollar, created a fictitious economy that minimized inflation and raised the 
country to an apparent state of well-being. The gross national product grew an average of 7.9 percent 
annually from 1991 to 1994, salaries increased, and the middle class grew its consumer capacity. Although 
this economic model collapsed some years later, from the mid-1990s the social impact was already clearly 
manifested in the growth of unemployment and poverty indexes (Rapoport 2003).

In 1999, Argentina entered a recession. When the economic crisis worsened in 2001, people began 
withdrawing large sums of money from their bank accounts, causing a run on the banks. The government 
enacted a set of measures, which included the devaluation of the national currency (it ended the pegging 
of the Argentinean peso to the dollar). The infamous corralito effectively froze all bank accounts, allowing 
only minor sums of cash to be withdrawn. This led to a popular insurrection that reached its most critical 
point in the violent incidents of December 19 and 20, 2001 (Dinerstein 2002, 2003). President De la Rúa 
declared a national state of emergency, when, in Buenos Aires and some other cities, people took the streets 
in a popular protest known as the cacerolazo (banging pots and pans). Thousands of working-class and 
middle-class Argentineans gathered in the historical Plaza de Mayo to protest, and thirty-nine citizens died 
in the public protests. Their slogan, “Qué se vayan todos” (Out with them all) included not only the political 
class but also the mainstream press. The press was no longer respected by the public and was considered 
part of the institutional complex that brought Argentina to a critical point, a business more committed 
to generating money than to playing its watchdog role. Within two weeks, five presidents took power and 
had to resign almost immediately. In January 2002, Eduardo Duhalde was elected provisional president. 
At that time, according to the Instituto Nacional de Estadísticas (INDEC), 57 percent of the population 
was in poverty, 27.5 percent was in extreme poverty, and unemployment was 21.5 percent; all of these 
were record levels in the country. Argentina’s media also suffered from the crisis. From 1998 to 2002, the 
circulation of the Argentine press decreased by 36 percent (Rey Lennon 2002a, 2002b). By the end of 2002, 
the Argentinean economy began to stabilize as a result of a drastic devaluation of the currency. In 2003, 
President Néstor Kirchner was elected, and the country began a process of economic recovery. In April of 
that same year, the first issue of the satiric magazine Barcelona, born out of the desperation and indignation 
generated by the crisis, appeared on the streets of Buenos Aires (Alonso 2007).

Because of the economic crisis, thousands of Argentineans left the country. One of their main destinies 
was Spain. “People did not have jobs; they were waiting in lines at the embassies to a get a visa to anywhere. 
Barcelona was considered a capital of art, and many wanted to go there. We decided to make our Barcelona 
in Buenos Aires,” said Ingrid Beck, editor of the publication (personal interview, Buenos Aires, September 
2005). The slogan of the magazine was “A European solution for the problems of Argentineans.” While the 
launching of the magazine was initially delayed during the crisis (because the price of paper constantly 
increased due to inflation), by the end of 2002 the editors had taken up the project again. Thanks to a family 
loan of five thousand Argentinean pesos (around US$1,500 at the time), they were able to publish the first 
two issues. Barcelona was distributed in Buenos Aires, and the initial issues sold out. “When Barcelona 
appeared, the kioscos (newsstands) were still almost empty. With the crisis, many magazines suspended 
publication, and some disappeared. The people could barely afford to eat and a magazine was a luxury 
item,” said Beck. After its third issue, Barcelona became a weekly supplement of the magazine TXT. In 2004, 
it went solo again. Since then, it has been published every two weeks and distributed in several cities of the 
country; its price remained around US$1. With scarce advertising in its pages, the magazine has survived 
economically primarily thanks to readers. “From the beginning, we decided to make a magazine that we 
would like to read, one that does not need advertising to subsist and that does not require us to talk with 
anyone to write a story, nor to make an audio tape transcription. In fact, at the beginning we did not even 
have a telephone,” Beck said (personal interview, 2005).

Editors of Barcelona described their publication primarily as a political magazine. Following the famous 
French tabloid Charlie Hebdo, Barcelona’s acidic and controversial humor is part of an important Argentinean 
satiric press tradition, which included iconic magazines such as Tía Vicenta (1957–1966, 1977–1979) 
and Humor (1978–1999).8 Like The Onion and The Clinic, Barcelona also parodies the newspaper format, 

	 8	 Humor was published during the military dictatorship. Its critical coverage became a space of resistance during the period of 
repression. From a different perspective, another important Argentinean referent is Página 12. Founded in 1987 by famous 
Argentinean journalist Jorge Lanata, this newspaper began with twelve pages, a left-wing inclination, intelligent humor, and 
included articles by a select group of writers. While Página 12 became one of the current mainstream newspapers and softened its 
critical coverage, it left an important mark in the Argentinean history of journalism.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media952

especially that of the Argentinean Clarín, the daily owned by the main media monopoly of the country. In 
fact, Barcelona’s slogan parodies Clarín’s, “A touch of attention to the Argentinean solution of Argentinean 
problems” (“Un toque de atención para la solución argentina de los problemas argentinos”). Dealing with 
the news agenda, Barcelona developed a critical dialogue with the principles of journalism. Adriana Amado 
(2006) ironically summarized some of the “news values” that the magazine criticizes: “If there is a doubt, 
reproduce the rumor” (an opportune denial transforms what was nothing other than a false announcement 
into news); “oral and visual sex” (any allusion to the hidden parts of human anatomy ensures audience 
attention); “freedom of conditional expression” (news is something that might be occurring or not—and if 
it really is occurring, it becomes breaking news; for this, we always have conditional verbs); “the certainty of 
the commonplace and clichés” (something obvious taken to the headlines and covers becomes a revelation); 
“the use of the creative retouching” (Photoshop is a valid journalism tool); “the strength of generalization” 
(the opinion of a few is news if it is presented as a survey); “the unnecessary quote” (a declaration need 
not be relevant; if it appears between quotation marks, it might even look important); “the pseudo-deep 
interpretation” (a personal opinion might be presented as an essential contribution to humanity when it 
pretends to uncover something that was never hidden); and “it is said” (it is not relevant to quote the source; 
the important thing is to show that something is being discussed a lot) (Amado 2006, 20–21).

The editors and writers of Barcelona are a group of friends who live in Buenos Aires and share the craft of 
nonconformist journalists. They worked for the rock magazine La García and the cultural magazine La Maga 
(both local independent publications that do not exist anymore). They describe themselves as operating as 
a rock-and-roll band in a country where the so-called rock nacional has an important sociopolitical tradition 
and is deeply ingrained in Argentinean cultural identity. Within rock’s countercultural spirit, they have been 
highly controversial, generating visceral reactions from readers. For example, once, a religious woman bought 
many copies of an issue in which Barcelona announced the romance of the year between the pope and Terri 
Schiavo (a comatose American woman whose case generated a debate on her right to die) to keep other 
readers from seeing the story. There were other controversial topics, like those on the Middle East. A cover 
headline of Barcelona stated: “Tolerance: A Jew and a Black Decide the Future of Humanity” (Barcelona no. 
88). A photo of Ehud Olmert, prime minister of Israel, and US secretary of state Condoleezza Rice appeared 
below it. The editors received many letters complaining about the cover, especially from the Argentinean 
Jewish community (the largest in Latin America) but also from abroad. In the next issue (Barcelona no. 89), 
the editors published those angry letters as well as the ones that celebrated the cover as a criticism of Israeli 
and US foreign policies, which purportedly promoted discrimination. In the same issue, the editors included 
interviews with alleged Palestinian “terrorists” describing “how they would like to explode.”

This politically incorrect attitude treated local controversial issues similarly, like the back cover on 
abortion. In the midst of legislative debate about the topic, generated by a rape case, Barcelona published 
the image of a pregnant girl with Down’s syndrome holding scales as a symbol of justice with the headline: 
“No to Abortion. Yes to Justice.” Other headlines on controversial topics were “Bush Says That Chavez Is ‘a 
Terrorist Who Tries to Impose His Crazy Foreign Policies on the World’”; “After the Frustrated Bomb Attempt 
in London, Members of Al-Qaeda Ask Their Leaders to Resign: Qué se vayan todos”; “European Union 
Demands the Immediate End of Israeli Attacks over Lebanon, So They Can Begin with the Great Business of 
Reconstructing Beirut”; “After Quitting Drinking, Lula Would Like to Quit Corruption”; “Kirchner: ‘I Made a 
Fortune during the Dictatorship to Prevent the Military from Having That Money’”; “US Prepares 100,000 
Marines, Several Planes, and Three Nuclear Bombs to Help the Democratic Opening of Cuba”; “Spaniard 
Leftist Zapatero Rejects Nationalization of Gas and Oil in Bolivia, but Supports Gay Marriage”; “Exclusive 
Interview with the Prisoner with AIDS Who Sleeps in Jail with Etchecolatz.”9 Despite its provocative content, 
the editors say that they have not experienced any sort of censorship. “It is maybe because powerful people 
do not take us seriously,” Beck said (personal interview, 2005). However, the publication was commented 
on and quoted and reviewed in the major mainstream media, like Clarín, Página 12, and others. Barcelona 
offered a reference point for other journalists and often became news in itself.

The writers of Barcelona developed an original use of colloquial language, crude expressions, and porteño 
jargon. They published Puto el que lee (Editorial Gente Grossa, 2006), an illustrated 254-page dictionary of 
local slang and insults. Through the use of its own satiric language, Barcelona expanded to other media. 
Editors have participated in radio and TV shows, maintaining their particular style of blurring the borders 
between fiction and reality, between the serious and the unserious. “All the tradition of the Argentinean 

	 9	 Miguel Etchecolatz was a member of the police force of the military dictatorship accused of human rights violations; he was later 
sentenced and went to jail.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 953

print press related to humor has a space for serious opinion. Usually people make an explicit distinction: 
here is humor, and here it isn’t. In Barcelona, we do not have those limits,” Beck said (personal interview, 
2005).

By 2006, Barcelona had become the most controversial product of the Argentinean independent press 
with a circulation of around seventeen thousand per issue. The use of radical humor and fake journalistic 
stories testified to society’s generalized unrest, disappointment, and skepticism—all generated by the 2001 
economic crisis—and helped a traumatized country to deal with its uncomfortable truths. Editors questioned 
the establishment and functioning of power in society. This critique focused on local politics, but it also 
targeted international affairs, religion, show business, sports, controversial laws, tragedies, sexual culture, 
the dictatorial Argentinean past and military repression, and social values in general. In spite of the changes 
in Argentinean society since the 2001 crisis, Barcelona has survived throughout the Kirchnerismo (2003–
2015), marked by the left-wing governments of Néstor Kirchner and Cristina Fernández de Kirchner, and 
maintained its irreverent position after more than twelve years in publishing. During interviews conducted 
in Buenos Aires in 2015, editors reiterated the spirit of the magazine. For Mariano Lucano, coeditor of 
Barcelona, the countercultural “punk rock” attitude has even increased: “The magazine maintains its lack of 
faith. It’s a magazine made by skeptical people for skeptical readers.… What has changed in the magazine? 
Well, probably the older editions had a much more naïve tone. In some ways, the magazine is wilder now” 
(personal interview, 2015).

For Ingrid Beck, Barcelona’s satire keeps targeting similar topics: “Our criticisms against the country’s 
media are still valid. We do satire of the communications media, and that’s not going to change. We will keep 
targeting conservative and corporate institutions. Barcelona is a trench from which to fight institutional 
violence, to fight for the legalization of abortion, marijuana, and other causes that we have pushed over 
time” (personal interview, 2015).

Both editors acknowledged the permanent role of Barcelona as a parody of the newspaper Clarín and the 
conservative and many times sloppy Argentinean journalism. Nevertheless, during the Kirchner era, Barcelona’s 
stand against the Grupo Clarín, the largest media conglomerate of the country, became controversial. In 
the midst of an intense polarization between the ruling party and the opposition, and between liberal and 
conservative social groups, the government developed a highly confrontational relationship with the media. 
In fact, the president promoted a communications law (Ley de Servicio de Comunicación Audiovisual) that 
sought to limit the power of Grupo Clarín, which was critical of the government, especially during the 
“campo-gobierno” conflict,10 one of the major political crises of Kirchnerism. As part of the debate about 
the concentration of media ownership versus the freedom of expression, the confrontation emphasized 
the role of mainstream media as a conservative force in the country, responding to the elites’ interests. 
The government’s attacks against Clarín echoed many of Barcelona’s critiques against the media monopoly: 
“Our criticisms against Clarín began to be heard by a lot more people; we also ended up on the side with 
the government in relation to a common enemy, and we were accused of being pro-Kirchner” (Ingrid Beck, 
personal interview, 2015). In addition, critics of Barcelona accused the magazine of receiving official advertising 
from government institutions. The editors, however, explained the situation. While media monopolies like 
Clarín had unregulated commercial practices before Kirchnerism, the independent alternative and cultural 
magazines faced many commercial restrictions, such as fees when they did not sell more than 50 percent 
of their circulation at newsstands. As a result, many independent editors, who accounted for 7 percent 
of the publishing market, organized an association and demanded tax reductions and official advertising 
from the national and local governments. These demands intended to level the media playfield a bit. As a 
consequence, during the Kirchner era, Barcelona, like many other independent or alternative publications, 
received advertising money from official institutions. “It was not a fortune, but it allowed us to survive,” said 
Lucano (personal interview, 2015), who denied that the official advertising money had created any type of 
restriction on their content. According to Beck, “Somehow, the state has to distribute the official advertising 
in an equitable way. And we received what we had to receive, but it did not limit or influence us at all. The 
magazine is not partisan because our mission is to satirize power” (personal interview, 2015).

In terms of business organization, Barcelona remains in a precarious position. With six core members 
and fourteen collaborators, its online presence is not significant, and its digital format is very similar to the 

	 10	 The “campo-gobierno” conflict was an agricultural strike, consisting of a lockout and roadblocks in which the agricultural 
production sector protested against the government’s decision to increase the taxes of soybeans and sunflower exports (Fair 2008). 
The Kirchner government posed the conflict in terms of “the people versus the oligarchy” and compared the agricultural leaders 
with the repressive golpistas of the past.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media954

printed version (with around two thousand paid subscribers, mainly from abroad). Editors acknowledged 
that they have not invested much in the digital operations because of lack of money and time. While there 
were periods in which the editors had a salary, they now barely make any money: “Barcelona had different 
moments. At some point, it was a job with a salary; at other times, it was not. At some point, we worked on 
radio shows that allowed us to earn money to support the magazine, but for the past years Barcelona, for us, 
has been a deficit. We don’t make revenues, we invest money, and there is no mystery. We publish it, because 
we want to keep publishing it. There is no other reason” (Beck, personal interview, 2015). For Lucano: “We 
have a very utopian way of functioning.… We never found the right business partner. We are morons in 
business.… [Doing the magazine] is a hobby that takes a lot of time: five days every two weeks to make $200 
dollars is not a great business” (personal interview, 2015).

In times when Argentina made a political turn to the Right with the election of the conservative millionaire 
Mauricio Macri as president in 2015, after twelve years of Kirchnerism, Barcelona has maintained the critical 
stance against the establishment that it developed since the aftermath of the 2001 economic crisis. Lucano 
explained that the magazine was created out of professional and creative needs by a group of unemployed, 
rocker, young journalists who have grown into rebellious middle-aged satirists who use humor as therapy to 
cope with reality: “Satire can be understood as a consolation for dumb people. Personally, I find it necessary 
for my psyche. Instead of going mad about issues that I found repulsive, I try to sublimate them through 
humor. But it’s a consolation for dumb people” (personal interview, 2015).

Conclusions
The Clinic and Barcelona offered nonmainstream points of view about society after traumatic times in 
their respective countries. These left-leaning magazines parodied the news media agenda in their biweekly 
issues, developing a satirical critique around national politics and local society, including show business 
and celebrities, social inequalities, and recent national history. Both crude military dictatorships in Chile 
and Argentina have been principal targets of the magazines, as part of their rigid antiauthoritarian and 
anti-US foreign policy editorial stand (often providing the connections to understand the US responsibility 
in the installation of Latin American dictatorships and authoritarian regimes).

Politically incorrect humor serves as a main resource to develop criticism. It includes local slang, pop-
culture references, satiric and fake news, and “culture jamming” to transmit subversive and irreverent ideas. 
Self-defined as political magazines, both publications use humor to create an accessible language to reach 
wider audiences with counterhegemonic ideas and representations. Their sociopolitical critique not only 
targets corrupt politicians, unethical leaders, political parties, and the higher figures of the government; 
it is mainly directed toward the mainstream media and national journalism. Since its inception, The Clinic 
attacked the conservative El Mercurio, the biggest newspaper in the country and a historical supporter 
of the Pinochet regime. In the same way, Barcelona targeted Clarín, the national daily that is part of the 
biggest media monopoly in Argentina and which was accused (along with most of the mainstream press) of 
supporting the neoliberal policies that led to 2001 crisis and of opposing the progressive measures during 
the Kirchner era.

Based in capital cities with strong and educated middle classes, these magazines condensed the 
frustrations, traumas, and taboos of diverse urban social sectors and produced a liberating discourse 
about them. After traumatic times (like a bloody dictatorship or a deep social crisis), societies require 
collective healing and national reconciliation (the Commissions of Truth that existed in Chile and 
Argentina after their most recent military dictatorships are examples of this). The press usually plays 
an important role in this process. However, in contexts where the mainstream media had been timid, 
indifferent, coopted, or strongly censored during the repressive, chaotic times, they are not ready to 
assume a critical discourse after the storm. In these contexts, satire and independent media flourish, 
filling the gaps and fissures in the mediascape. They acquire the capability to insert traumatic topics in 
the media agenda and to treat them with cathartic lenses. Humor becomes an appealing cultural product 
to traumatized urban middle classes, producing a liberation that usually takes place in democratic times. 
In this sense, The Clinic focused on the cruel dictatorial past, offering cathartic laughter as an alternative 
to exorcizing the long period of repression, as well as to admitting the daily fear that permeated Chile 
during the military regime, and also denouncing the impunity of the democratic transition. Barcelona 
voiced the social anger and dissatisfaction of Argentinean society toward the corrupt ruling class and its 
neoliberal hegemony that led to the collapse of the economy in 2001 and the subsequent social crisis. 
Both magazines contributed to set the local media agenda by introducing, reintroducing, or keeping 
relevant sensitive topics that otherwise might not get enough critical coverage. As parodies of mainstream 

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 955

newspapers, they assumed a symbiotic relation with the mediascape, questioning the media’s practices 
through a refractory discourse. Within this process, the notion of newsworthiness was also put into  
question.

As hybrid alternative media, The Clinic and Barcelona have been constantly negotiating their meanings 
and positions between alternative, oppositional, and mainstream within their national mediascape. They 
have been alternative in the sense that they developed a sometimes-precarious business model to survive 
while advancing social, political, or cultural criticism that was not present in the mainstream media and 
public discourse of their countries. Nevertheless, they found a prominent space within the political national 
debate, became successful (in the sense of readership, local recognition, and regularity of publication), and 
their editors and journalists became influential public figures who participate in other commercial media 
outlets. While rejecting an affiliation with political parties or social movements, they shared some ideas 
with left-wing politicians in power (Lagos or Bachelet in Chile; Néstor and Cristina Kirchner in Argentina). 
In these scenarios, they have struggled to maintain a critical attitude toward power and to reject cooptation 
by these progressive regimes.

After serving their cathartic functions, these hybrid alternative publications negotiate their own 
mainstreaming. Through the creation of a solid brand and alternative business operations (e.g., a franchise 
of bars in different cities of Chile), The Clinic has established itself as one of the main publications of the 
country. Its radical character has evolved over the years as Chilean society has progressed into a more 
inclusive and liberal democracy. In contrast, Barcelona struggles to survive but maintains its countercultural 
and transgressive spirit, operating as a pre-1990s rock-and-roll band. In both cases, nevertheless, their 
relevance is inextricably dependent on their sociopolitical contexts. While hegemony and power are always 
being challenged and negotiated in the realm of culture and society, history shows that after periods of 
social crisis new satiric publications adopt innovative, subversive roles that reflect predominant national  
tensions.

Author Information
Paul Alonso, an associate professor in the School of Modern Languages at Georgia Tech, holds a PhD in 
journalism from the University of Texas at Austin. His book Satiric TV in the Americas (Oxford University 
Press, 2018) studies the convergence of journalism, entertainment, satire, politics, and popular culture 
in Latin America. Alonso’s research has also appeared in journals such as the Bulletin of Latin American 
Research, Journal of Popular Culture, and Journal of Iberian and Latin American Studies, and is included in 
edited collections. A Peruvian journalist and author, Alonso has published in some of the most prestigious 
newspapers in Spanish and in diverse international magazines. He is the author of three books of fiction 
and has hosted a weekly interview show in Peru. Before joining Georgia Tech, Alonso was also a staff 
member of the Knight Center for Journalism in the Americas.

References
Abel, Richard. 1997. “An Alternative Press, Why?” Publishing Research Quarterly, no. 12 (4): 78–84. DOI: 

https://doi.org/10.1007/BF02680577
Achter, Paul. 2008. “Comedy in Unfunny Times: News Parody and Carnival after 9/11.” Critical Studies in 

Media Communication 25 (3): 274–303. DOI: https://doi.org/10.1080/15295030802192038
Agüero, Ignacio, dir. 2008. El diario de Agustín. (Documentary.) Chile.
Alonso, Paul. 2005. “The Clinic: La nueva prensa satírica de Chile.” Chasqui: Revista Latinoamericana de 

Comunicación, no. 92: 26–31.
Alonso, Paul. 2007. “Barcelona: La ácida prensa argentina.” Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 

no. 97: 27–31.
Alonso, Paul. 2018. Satiric TV in the Americas: Critical Metatainment as Negotiated Dissent. New York: 

Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190636500.001.0001
Alves, Rosental. 2005. “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin America’s Democratization.” 

In Making Journalists, edited by Hugo de Burgh, 181–202. London: Routledge.
Amado, Adriana. 2006. “Los 10 recursos más comunes del periodismo en las páginas de Barcelona.” Plan V 

2 (3): 19–21.
Atton, Chris. 2002. Alternative Media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Bakhtin, Mikhail. 1984. Rabelais and His World. Bloomington: Indiana University Press.
Baym, Geoffrey. 2005. “The Daily Show: Discursive Integration and the Reinvention of Political Journalism.” 

Political Communication 22 (3): 259–276. DOI: https://doi.org/10.1080/10584600591006492

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1007/BF02680577
https://doi.org/10.1080/15295030802192038
https://doi.org/10.1093/oso/9780190636500.001.0001
https://doi.org/10.1080/10584600591006492
https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media956

Baym, Geoffrey. 2008. Infotainment. In International Encyclopedia of Communication, edited by W. 
Donsbach, 2276–2280. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405186407​
.wbieci031

Baym, Geoffrey. 2010. From Cronkite to Colbert: The Evolution of Broadcast News. Boulder, CO: Paradigm 
Publishers.

Bonnet, Alberto. 2008. La hegemonía menemista. Buenos Aires: Prometeo.
Bourdieu, Pierre. 1998. On Television. New York: New Press.
Collins, Ross F. 1996. “A Battle for Humor: Satire and Censorship in Le Bavard.” Journalism and Mass 

Communication Quarterly 73 (3): 645–656. DOI: https://doi.org/10.1177/107769909607300311
Cuddon, J. A. 1991. The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin Books.
Day, Amber. 2011. Satire and Dissent. Bloomington: Indiana University Press.
De Luigi, María Angélica. 2004. “El mea culpa de una periodista.” The Clinic, November 25. https://www​

.theclinic.cl/2019/06/08/el-mea-culpa-de-una-periodista-maria-angelica-de-luigi/.
Dinerstein, Ana. 2002. “The Battle of Buenos Aires: Crisis, Insurrection, and the Reinvention of Politics in 

Argentina.” Historical Materialism 10 (4): 5–38. DOI: https://doi.org/10.1163/15692060260474350
Dinerstein, Ana. 2003. “‘Qué se vayan todos!’ Popular Insurrection and the Asambleas Barriales in 

Argentina.” Bulletin of Latin American Research 22 (2): 187–200. DOI: https://doi.org/10.1111/1470​
-9856.00072

Dinges, John. 2004. The Condor Years: How Pinochet and His Allies Brought Terrorism to Three Continents. 
New York: New Press.

Downing, John D. H. 2001. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. Thousand 
Oaks, CA: Sage Publications.

Faina, Joseph. 2012. “Public Journalism Is a Joke: The Case of Jon Stewart and Stephen Colbert.” Journalism 
14 (4): 541–555. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884912448899

Fair, Hernán. 2008. “El conflicto entre el gobierno y el campo en la Argentina: Lineamientos políticos, 
estrategias discursivas y discusiones teóricas a partir de un abordaje multidisciplinar.” Iberoforum 3 (6): 
82–106. http://www.uia.mx/actividades/publicaciones/iberoforum/6/pdf/hernanf.pdf.

Fair, Hernán. 2014. “Claves para entender el éxito de la hegemonía menemista en la Argentina neoliberal 
de los años 90.” Sociologías 16 (37): 252–277. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-016003713

Feldman, Lauren. 2007. “The News about Comedy: Young Audiences, The Daily Show, and Evolving Notions 
of Journalism.” Journalism 8 (4): 406–427. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884907078655

García Canclini, Néstor. 1995. Hybrid Culture: Strategies for Entering and Leaving Modernity. Minneapolis: 
University of Minnesota Press.

García Canclini, Néstor. 2001. Citizens and Consumers. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Gray, Jonathan, Jeffrey P. Jones, and Ethan Thompson, eds. 2009. Satire TV: Politics and Comedy in the Post-

Network Era. New York: New York University Press.
Hall, Stuart. 1990. “Cultural Identity and Diaspora.” In Identity: Community, Culture, and Distance, edited by 

Jonathan Rutherford, 222–237. London: Lawrence and Wishart.
Harcup, Tony. 2005. “‘I’m Doing This to Change the World’: Journalism in Alternative and Mainstream 

Media.” Journalism Studies 6 (3): 361–374. DOI: https://doi.org/10.1080/14616700500132016
Jones, Jeffrey P. 2007. “‘Fake’ News versus ‘Real’ News as Sources of Political Information: The Daily Show and 

Postmodern Political Reality.” In Politicotainment: Television’s Take on the Real, edited by Kristina Riegert, 
129–150. New York: Peter Lang.

Jones, Jeffrey P. 2010. Entertaining Politics: Satiric Television and Political Engagement. Lanham, MD: 
Rowman and Littlefield.

Kornbluh, Peter. 2003. “The El Mercurio File.” Columbia Journalism Review 42 (3): 14–19.
Kraidy, Marwan. 2005. Hybridity or the Cultural Logic of Globalization. Philadelphia: Temple University 

Press. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_626979
Macari, Mirko. 1999. “Chilean Media Works in the Long Shadow of Pinochet.” Nieman Reports, June 15. 

http://niemanreports.org/articles/chilean-media-work-in-the-long-shadow-of-pinochet/.
Martin-Barbero, J. 1993. Communications, Culture and Hegemony: From the Media to the Mediations. 

Newbury Park, CA: Sage.
McGuigan, Jim. 1992. Cultural Populism. London: Routledge.
Moulian, Tomás. 1997. Chile actual: Anatomía de un mito. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
O’Rourke, Daniel J., and Pravin A. Rodrigues. 2004. “The Onion’s Call for Healing.” Society 42 (1): 19–27. DOI: 

https://doi.org/10.1007/BF02687295

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbieci031
https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbieci031
https://doi.org/10.1177/107769909607300311
https://www.theclinic.cl/2019/06/08/el-mea-culpa-de-una-periodista-maria-angelica-de-luigi/
https://www.theclinic.cl/2019/06/08/el-mea-culpa-de-una-periodista-maria-angelica-de-luigi/
https://doi.org/10.1163/15692060260474350
https://doi.org/10.1111/1470-9856.00072
https://doi.org/10.1111/1470-9856.00072
https://doi.org/10.1177/1464884912448899
http://www.uia.mx/actividades/publicaciones/iberoforum/6/pdf/hernanf.pdf
https://doi.org/10.1590/15174522-016003713
https://doi.org/10.1177/1464884907078655
https://doi.org/10.1080/14616700500132016
https://doi.org/10.26530/OAPEN_626979
http://niemanreports.org/articles/chilean-media-work-in-the-long-shadow-of-pinochet/
https://doi.org/10.1007/BF02687295
https://doi.org/10.25222/larr.440


Alonso: Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media 957

O’Sullivan, Tim. 1994. “Alternative Media.” In Key Concepts in Communication and Cultural Studies, edited 
by Tim O’Sullivan, John Hartley, Danny Saunders, Martin Montgomery, and Martin Fiske. London: 
Routledge.

Painter, Chad, and Louis Hodges. 2010. “Mocking the News: How The Daily Show with Jon Stewart Holds 
Traditional Broadcast News Accountable.” Journal of Mass Media Ethics 25 (4): 257–274. DOI: https://doi​
.org/10.1080/08900523.2010.512824

Piva, Adrián. 2010. Acumulación y hegemonía en la Argentina menemista. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Postman, Neil. 1985. Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. New York: 

Penguin.
Rapoport, Mario. 2003. Historia económica, política y social de Argentina. Buenos Aires: Ediciones Macchi.
Rey Lennon, Federico. 2002a. “La crisis argentina y los medios de comunicación.” Chasqui, Revista 

Latinoamericana de Comunicación, no. 77: 4–9.
Rey Lennon, Federico. 2002b. “Crisis de la prensa argentina.” Chasqui, Revista Latinoamericana de 

Comunicación, no. 80: 4–11.
Reyes Matta, Fernando, ed. 1983. Comunicación alternativa y búsquedas democráticas. Mexico City: 

Fundación Friedrich Ebert and Instituto Latinoamericano de Estudios Transnacionales.
Robertson, Roland. 1995. “Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity.” In Global 

Modernities, edited by Mike Featherstone, Scott Lash, and Roland Robertson, 25–44. Thousand Oaks, CA: 
Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446250563.n2

Rodríguez, Clemencia. 2001. Fissures in the Mediascape. Cresskill, NJ: Hampton Press.
Schutz, Charles. 1977. Political Humor: From Aristophanes to Sam Ervin. London: Associated University Press.
Sorensen, Kristin. 2011. “Chilean Print Media and Human Rights: Mainstream Silence versus Satirical 

Subversion.” Peace and Change 36 (3): 400–426. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0130.2011.00704.x
Test, George. 1991. Satire: Spirit and Art. Tampa: University of South Florida Press.
Velasco, J. 2004. “Pinochet frente a los medios: El ícono noticioso de Chile.” Chasqui, Revista Latinoamericana 

de Comunicación, no. 88: 18–25.
Waisbord, Silvio. 1998. “The Ties That Still Bind: Media and National Cultures in Latin America.” Canadian 

Journal of Communication 23 (3): 381–401. DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1998v23n3a1050
Warner, Jamie. 2007. “Political Culture Jamming: The Dissident Humor of The Daily Show with Jon Stewart.” 

Popular Communication 5 (1): 17–36. DOI: https://doi.org/10.1080/15405700709336783
Wehner, Leslie. 2004. “El neopopulismo de Menem y Fujimori: Desde la primera campaña electoral hasta la 

reelección en 1995.” Revista Enfoque, no. 2: 25–56.
Wettergren, A. 2003. “Like Moths to a Flame: Culture Jamming and the Global Spectacle.” In Representing 

Resistance: Media, Civil Disobedience, and the Global Justice Movement, edited by Andy Opel and Donnalyn 
Pompper, 27–43. Westport, CT: Praeger Press.

Weyland, Kurt. 2003. “Neopopulism and Neoliberalism in Latin America: Unexpected Affinities.” Studies in 
Comparative International Development 31 (3): 3–31. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02738987

How to cite this article: Alonso, Paul. 2019. Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media in Latin America. Latin 
American Research Review 54(4), pp. 944–957. DOI: https://doi.org/10.25222/larr.440

Submitted: 08 January 2018         Accepted: 14 October 2018         Published: 11 December 2019

Copyright: © 2019 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms of the Creative 
Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and 
reproduction in any medium, provided the original author and source are credited. See http://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/.
 

	  OPEN ACCESS Latin American Research Review is a peer-reviewed open access  
journal published by the Latin American Studies Association.

https://doi.org/10.25222/larr.440 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1080/08900523.2010.512824
https://doi.org/10.1080/08900523.2010.512824
https://doi.org/10.4135/9781446250563.n2
https://doi.org/10.1111/j.1468-0130.2011.00704.x
https://doi.org/10.22230/cjc.1998v23n3a1050
https://doi.org/10.1080/15405700709336783
https://doi.org/10.1007/BF02738987
https://doi.org/10.25222/larr.440
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.25222/larr.440

	Satiric Infotainment as Hybrid Alternative Media 
	The Clinic, the Post-Pinochet Satiric Press of Chile 
	Barcelona, the Argentinean Satirical Press Post-2001 Economic Crisis 
	Conclusions 
	Author Information 
	References 

