esources

Mansoureh Ettehadieh (Nezam-Maﬁ) -
Said Mir Muhammad Sadeq

Newspapers and Journals Reprinted from 1991 to 2001

SINCE THE FIRST REPRINT VOLUME OF THE Riiznameh-i Dawlat-i ‘Aliyya
appeared in 1991, a large number of newspapers and journals have been pub-
lished, mostly on the initiative of Sayyid Farid Qasimi, the head of Iran’s
National Library and the Archival Center of the Majlis-i Shura-yi Islami. Each
volume contains an introduction by the volume editor and, except for Akhtar,
Millati, Naleh-yi Millat, Dar al-Funiin and Juniib, each series has an index.
Those who have no access to the newspapers of the Nasiri era, Qasimi, ed.
Chakideh-yi Matbii‘at-i Iran (Tehran: Mutalaat-i Tarikh-i Mu‘asir-i Iran,
1999), should be of great value. Qasimi has compiled news and other items of
interest from many of the journals and newspapers of the Nasiri era, such as
Urdii-yi Humayiini, Danish, ‘Ilmi, Mir’at al-Safar va Mishkat al-Hazar, Millati,
Sharaf, and Mirrikh. The material is arranged alphabetically according to the
title of the article with a shortened version of the subject matter. A detailed
index makes it a very accessible source of reference.
The newspaper and journals, re-printed since 1991, are, in order of re-publi-
cation:
1) Dawlat-i “Aliya, 1370-72/1991-2, 2 vols. (Kitabkhaneh-i Milli).
_ 2) Naleh-yi Millat, n.d. about 1370 or 1372/1991 0r1993, (Tabriz, Sazman-i
- Chap-i Hadi). ’
3) Juniib, 1371/1992, (Ali Reza Tangestani). »
4) Vagd’i®-i Intifagiya, 1374-5/1995-6, 4 vols. (Kitabkhaneh-i Milli).
5) Danish and Nashriya-i Madrasa-i Mubaraka-i Dar al-Funin-i Tabriz,
1374/1995, published together in one volume) (Markaz-i Gustarish-i Amuzish
va Rasaneh-ha). ,

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

196 Resources

6) Iran, 1374-78/1995-98, 5 vols. (Kitabkhaneh-i Milli) ISBN 964-446-008-
1, 964-446-039-9.

7) Millati or Millat-i Sanita-i- Iran, 1374/1995, (Markaz-1 Gustansh-1
Amuzish wa Rasaneh-ha). :

8) Anjuman-i Tabriz, 1374/1995, 2 vols. (Kitabkhaneh-i Milli).

10) Majlis, 1375-77/1996-8, 5 vols. (Kitabkhaneh-i Muzeh, Markaz-i
asnad-i Majlis-i Shura-yi Islami).

11) Tarbiyat, 1376/1997, 3 vols. (Kitabkhaneh-i Milli). .

12) Shukiifeh Danish, 1377/1998 (published in one vol.), (Kitabkhaneh-i
Milli) , ISBN 964-446-020-0. .

12) Akhtar, 1378/1999, 2 volumes (Kitabkhaneh-i Milli), ISBN 964-446-
034-0, 964-446-041-3.

13) Al-Ghura, Durrat al-Najaf and Najaf, 1380/2001 (published in one vol-
ume), (Mu’ assisa-i Tarikh-i Mu®asir). ’

14) Iran-i Sultant and Iran, 1380/2001 (published in 1 volume), (Kltab-
khaneh-i Milli), ISBN 964-446-0590-6.

Newspapers and journals according to the date of their briginal publication

Vaqa’ic-i Ittifagiya, Dawlat-i “Aliya, Millati, Iran, and Iran-i Sultant were all
published by the government. In 1910, after about sixty years, all official news-
papers ceased publication and the government at times participated by support-
ing a newspaper, which thus became its official organ. The papers Tarbiyat,
Anjuman-i Tabriz, Shukifeh, Danish, and Akhtar were pubhshed by private
individuals or associations.

Vaqa’i-i Ittifagiya (1850-1861)

The first newspaper published in Iran in 1837, Kaghaz-i Akhbar, lasted only a
short while. Fourteen years later, Vaga’ic-i Ittifagiya was founded by Mirza Taqi
Khan Amir Kabir, the Sadr A°zam of Nasir al-Din Shah as part of his modemi-
zation program. Its declared aim was to educate the public and to inform it about
home and foreign news. It was used as a vehicle for what the government.
thought was useful for people to know and for propaganda purposes, with per-
haps a vague notion of influencing public opinion. The articles concentrated on
news about the shah, his movements and travels, the appointments of high-
ranking courtiers to official duties, and news about the provinces. It also con-
tained foreign news in a haphazard fashion, often about royalty, sometimes
about sensational events like murders and robberies. These articles were transla-
tions from English, French, or Ottoman newspapers. The paper also published
articles on scientific advances and discoveries made in Europe.

The same pattern of reporting was followed during the premiership of
Mirza Aqa Khan Nuri, the successor of Amir Kabir, though it has been said that
the quality of the articles deteriorated. The paper was published under the same
name and format until 1861. In all, 474 issues came out. '

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

Resources 197

Dawlat-i “‘Aliya (1861-1871)

In 1861 the name Vaqa’i‘-i Ittifagiya was changed to Raznameh-i Dawlat-i

‘Aliya, and it was put under the directorship of I°tizad al-Saltana, minister of

science and the great uncle of the shah. The editor was Sani® al-Mulk, a famous

painter who had studied in Italy and who illustrated the paper with lithographs
* of the shah, his courtiers, and events at court.

Despite the changes brought about i in the editorship of the paper the same
pattern of reporting established by Vagqa’i‘-i Ittifdgiya continued, but the quality
of the articles seems to have improved, perhaps due to Sani® al-Mulk’s efforts.
The Riiznameh-i Dawlat-i “Aliya continued to report on the court and events of
Tehran, the provinces, and the world. It published news about the shah, his
courtiers and his government, the promotion and appointment of officials, and
government decrees. It also instructed people on a variety of subjects like the art
of letter-writing and the nature and avoidance of contagious diseases. The paper
also carried news of the ministries and in particular the ministry of science. It
also published news about the Dar al-Funun polytechnic college. Both the min-
istry and the Dar al-Funun were under the direction of I°tizad al-Saltana. It also
paid attention to scientific discoveries and inventions in Europe. In 1870 the
name °“Aliya was changed bnefly to Dawlati but the paper resumed its old name
in 1871.

Millati or Millat-i Sani‘a-i Iran (1 867—1 871)

In 1867, I°tizad al-Saltana began to publish two other journals; one was ‘limiya,
(“Scientific Journal”), which has not been reprinted, and the other was Millati.
This journal specialized in the lives of famous Iranian poets. It also invited its
readers to write to it and send articles. In all thirty-two issues were published.

In 1871 the policy of the government with regards to the two journals it
published and the Rizznameh-i ‘Aliya changed. This coincided with the advent of
Mirza Husayn Khan Sipahsalar, minister of justice and then Sadr Azam.

Iran (1872-1896)

In 1872 all the other official newspapers and journals ceased publication and in
their stead a new journal, [ran, was published by Muhammad Hasan Khan I°ti-
mad al-Saltana who had studied at the Dar al-Funun polytechnic college and in
Paris. He introduced a number of innovations. For instance, /ran was the first
newspaper that actively gathered news and did not limit itself to reports sent by
provincial governors. In addition, each issue contained an installment of a seri-
alized novel. Otherwise the model of the previous papers was more or less fol-
lowed. As the official organ of the government it contained news about the
Shah, his travels and his courtiers, as well as reports of ceremonies, decrees,
celebrations, festivals, and periods of religious mourning.

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

198 Resources

Muhammad Hasan Khan died in 1896, a few months before Nasir al-Din-
Shah. The shah bestowed his title and the editorship of the paper on I°timad al-
. Saltana’s nephew, Muhammad Bagir Khan.

Akhtar (1876-1896)

Akhtar was published in Ottoman Turkey by Muhammad Tahir Tabrizi. The first
issue appeared on January 13,1876. In it was an announcement that the newspa-
per would publish news of political events, trade, science, literature, .and other
topics of general interest. The paper would also accept articles useful to the
public. In addition, Akhtar catered to the needs of the merchant community in
Istanbul and contained very useful commercial information. It made it its
responsibility to describe the woeful conditions in Iran and was pamcularly
critical of the government.

For a time Akhtar appeared daily, but later came to be published only twice
a week. Some of the contributors to Akhtar were Mirza Mahdi Akhtar, Mirza
Husayn Isfahani, Mirza Habib Dastan, Mirza Najaf Quli Danish Khu®i.

The Iranian expatriate community greeted the publication of this paper with
great enthusiasm. However the Persian government banned its entry into Iran
and the post office had special orders to seize it. Foreigners too were asked not

- to bring it with them. However Akhtar was smuggled in anyway, and together
with other papers published abroad like Surdya, Qanan and Habl al-Matin,
helped to awaken people to conditions in Iran and played an important role in
creating the general dissatisfaction that would culminate in the Constitutional
Revolution in 1906.

In 1897, after the assassination of Nasir al-Din Shah the previous year,
Sultan “Abd al- Hamid, who was suspicious of the activities of Iranian dissi-
dents in his territory, banned publication of Akhrar.

Danish

Danish is the first journal to have been affiliated with a center of higher

leammg It was published by °Ali Quli Khan Mukhbir al-Saltana, the minister of

- science. Mukhbir al-Saltana was assisted by Muhammad Kazim, professor of
chemistry at the Dar al-Funun in Tabriz.

Nashriya-i Dar al-Funiin-i Tabriz (1891)

This journal had no particular name and each issue, appearing monthly, was
called simply a “sheet” (varaga). Its articles are helpful in reconstructing the
history of this poorly-documented polytechnic in Tabriz. Danish and this journal
are reprinted in a single volume.

Tarbiyat (1896-1907)

Launched in 1896 by Zuka’ al-Mulk Furughi, Tarbiyat was the first daily non-
government newspaper of Iran. As mentioned above, after a period of about

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

Resources 199

* sixty years the near monopoly of the government to disseminate information
came to an end with the death of Nasir al-Din Shah and I°timad al-Saltana. For a
time Tarbiyat appeared regularly but there were periods later when it suspended
publication for various reasons. Most of the articles of Tarbiyat were written by
Zuka’, who emphasized the intelligence and ability of Iranians. He argued the
importance of time and reminded his readers that they should try to achieve
things and not feel ashamed of their backwardness.

The paper contained various news of socio-political importance as well as
discourses on the economy and world events. Zuka’ seldom wrote about royalty
or the court but rather covered cultural and educational issues of concemn to Iran.
Even news about the provinces centered mainly on cultural events. The paper
ceased finally to appear in its ninth year, a few months before Zuka’s death.

Iran-i Sultani (1902-1905)

Iran-i Sultani replaced Iran and was published for three years by Mirza
Muhammad Nadim Bashi who had originally been attached to the court of the
crown prince in Tabriz.

Iran (1905-1909)

In 1905, Muhammad Bagir I°timad al-Saltana, nephew of the more famous
Muhammad Hasan Khan Itimad al-Saltana, replaced Nadim Bashi and the
name of the paper was changed to Iran. No explanation was given for these
changes. Irdn was published until the bombardment of the Majlis in 1908, when
all publications ceased for a time. These two newspapers have been reprinted in
one volume. o

Majlis (1906-1912)

The owner of this paper was Mirza Mohsen and the director was Sayyid Sadiq
Tabataba®i, the son of the famous pro-constitutionalist Ayatullah Tabatabai. For
a time, the editor was Adib al-Mamalik Farahani. It began publication about two

- months after the opening of the first Majlis and together with Anjuman-i Tabriz -
were the first non-governmental papers to be published immediately after the
granting of the constitution in 1906. -

Besides miscellaneous news, which can to be found in all the papers of the
time, the newspaper Majlis published the discussions of the Majlis almost in
full. After the shelling of the Majlis in 1908, and the destruction of its library, all
copies of the discussions were destroyed. The only remaining source was what
the newspaper Majlis had published. These were published in a separate volume
in 1946 as part of a collection, specializing in the publication of the discussions
of each session of the Majlis, entitled Muzakarat-i Majlis. :

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

200 Resources

Anjuman-i Tabriz (1906-1909)

Riaznameh-i Anjuman-i Tabriz was originally named Raznameh-i Majlis-i Milli-
yi Tabriz, and was to be the organ of the Anjuman, or Society, of Tabriz, which'
was also called Majlis for a time. But the name was changed to Raznameh-i
Anjuman when it was established definitely that the Anjuman of Tabriz was not
a parliament but a Society. '

Riiznameh-i Anjuman specialized in publishing the discussions of the
Anjuman and also contained news of events in Azerbaijan. They both played a
very crucial role radicalizing the Constitutional Revolution.

Junith (1910)

- Junitb was published by Muhammad Bagqir Tangistani. The aim of this paper
was said to be the defense of freedom and the development of the Iranians. It
published home news and the discussions of the Majlis on political events, parti-
cularly emphasizing the conditions of the south and the relationship with the
British,

Naleh-i Millat (1909-1910)

The editorial policy of this newspaper was to give voice to the people who were
suffering under the tyranny of officialdom and the powerful, and to publish the
deliberations of the Anjuman of Tabriz during the siege of that city. The editor,
Mirza Aqa Naleh-i Millat, wrote most of the articles himself. During the eleven

" months when the inhabitants of Tabriz were fighting and slowly starving, the
paper carried news about the organization of the commission to help the poor, to
collect food, organize poor houses and other measures designed to alleviate
suffering. It also attacked the shah’s officials and courtiers.

The most important contribution of this paper, however, is the mformatmn
it gives about the conduct of the war, the lives of the people, and the actions of
the nationalists in the defense of their city against the forces of the shah. Publi-
cation halted when Russian troops entered Tabriz and the editor went into hid-
ing. '

°Abd al-Husayn Nahid Azari has reprinted the paper and written an intro-
duction which describes and lists the newspapers of Tabriz published during the
Constitutional Revolution.

Shukifeh (1912-1916)

Shukifeh was the first women’s newspaper of Iran and seventy issues were pub-
lished over a period of four years. Inspired by the Constitutional Revolution and
backed by the supplementary fundamental laws which granted freedom ‘of the
press and association and advocated the right to education for all, a number of
women began to work actively for the advancement of all women. One such
person was Maryam Muzayyan al-Saltana, daughter of Mir Sayyid Razi, Rais

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

Resources 201

al-Atibba®, an army doctor of the Nasiri era. Muzayyan al-Saltana published
_ Shukifeh for women, opened a school for girls, and also organized an associa-
\ . tion or anjuman to propagate her message for women.

The paper steered clear of politics for fear it might become embroiled with
the conservative elements of the time. Thus it claimed to be educational and
literary and to work toward the improvement of the education of women and
girls. It discussed questions of children’s health, home-keeping and childrearing,
and accepted articles in line with the paper’s general policies. The majority of
articles published dealt with family issues—the relationship between husband
and wife, and the rearing and education of children. The paper emphasized the
religious duties of each as the best way to the improvement of self and family
and the abnegation of immoral behavior. It is interesting to note that during its
second year the paper became somewhat political, began to criticize Iran’s social
and economic conditions, and sought to unravel the reasons for its back-
wardness. ' :

Danish (1911-1912)

Danish was the very first women’s journal. It was owned by Dr Kahal, and
edited by his wife, the daughter of Ya°qub Jadid al-Islam-i Hamadani. Danish
claimed to be educational and to treat such matters as home economics and child
rearing, which the paper considered useful for young girls and women. It was
completely apolitical and did not concern itself at all with affairs of state.

One of the topics often emphasized by the journal was the health of the
family, and in particular of the children and as the editor was the wife of a doc-
tor, it often discussed medical questions with great precision. This journal has
been reprinted together with Shukiifeh in one volume,

Al-Ghura (1910), Durrat al-Najaf (1910), Najaf (1910-1912)

These three journals, all of which were published in Najaf, are important
sources for the study of the ulama’s arguments in defense of the constitution,
and they illustrate how events in Iran were echoed in the “Atabat. They also
indicate the way in which the ulama justified their religious conservatism vis-a-
vis modern Western culture. Some of the topics discussed in these journals are
the necessity of rejecting tyranny and a tyrannical monarchy, the manner of
establishing and living in a civil society, and the relationship between religion
and civilization. At the same time the journals criticized unfettered liberty and
the laxness of the constitutionalists and their imitation of westerners and empha-
sized the importance of basing civilization on religion. The three journals have
been reprinted together in Musa Najafi, ed. Hawza-i Najaf va falsafa-i tajaddud

_ dar Iran (Tehran, 2000).

https://doi.org/10.1080/00210860108702006 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1080/00210860108702006

